Inte bara hav utan mark innehåller konserten Sea Pictures med Kungliga Filharmonikerna. Det inledande verket, Open Ground (2006) av Victoria Borisova-Ollas, är inspirerat av Salman Rushdies bok The Ground Beneath Her Feet, vilken innehöll fantasieggande tankar om en annan verklighet, parallell med vår egen men inte helt lik den. Musiken börjar också litet mystiskt och spännande men erupterar snart i större disharmoni och hotande klanger, kanske för att illustrera bokens signifikanta jordbävning, och sedan också ett enträget parti som får mig att tänka på försöken till kontakt från den ena världen till den andra, det i mitt tycke mest spännande i boken.
För framförandet av Edward Elgars Sea Pictures (1897-99) får Kungliga Filharmonikerna sällskap av den firade mezzosopranen Katarina Karnéus. Bilderna vi får höra sjungas fram går från mjuka och lyriska i Sea Slumber Song över en käresta som längtar efter sin utresande sjöman, en man som kanske inte helt motvilligt kommer till ro i havets famn. Musiken går från stillsam till dramatisk utan att förlora sin melodiösa lätthet, och Katarina Karnéus fyller varje sång med innerlig känsla.
Det avslutande verket, Symfoni nr 103 "Pukvirveln" (1795) av Joseph Haydn, inleds förstås med sin kända trumvirvel och fortsätter att bjuda på igenkännliga melodier, lätta att älska. Med över hundra symfonier i ryggsäcken visste Haydn hur man skulle underhålla, men det är inget uttjatat eller trött över detta stycke. Vår ypperliga orkester ger under ledning av Jukka-Pekka Saraste musiken den aning av tyngd och allvar som behövs för att symfonin inte skall bli en bagatell. Sammantaget är konsertens program mycket välvalt och tilltalande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar