Tiotusentals läsare av Martha Wells bokserie har en vän och ett alter ego i Murderbot, och en filmatisering kommer inte att matcha allas förväntningar. Låt oss därför närma oss TV-serien Murderbot med välvilja och glädje över att en underhållande science fiction-serie filmatiserats med ett dragplåster som Alexander Skarsgård i huvudrollen. För någon som längtat efter att få se en androgyn SecUnit med hårt undertryckta känslor är nog de två första avsnitten en tröskel att ta sig över, när Murderbots minspel tydligt visar hens ovilja att interagera med de känslosamma människor som anlitat hen. Just detta hade varit mycket svårt att bara låta den inre dialogen berätta, men jag hade ändå önskat att serien försökt dra sig mer åt det hållet.
Dock vänjer sig både Murderbot och vi tittare vid de nya förhållandena, ett bevakningsuppdrag för en grupp människor som envisas med att vara vänskapliga och se mänsklighet även hos Murderbot hur mycket hen gärna skulle slippa det. Om historiens fokus var forskargruppen från Preservation Alliance, skulle deras interna förhållanden och mjuka samarbetsstil vara underhållande och engagerande i sig, för att inte tala om vad de skulle kunna hitta i sitt utforskande av planeten de landat på. Men nu ser vi dem genom Murderbots ögon - irrationella, klantiga, dåliga i strid, lätta att skada och svåra att laga - och kan gemensamt sucka över hur ofta de rusar in och förvärrar krångliga situationer de själva försatt sig i. För det verkar finnas långt fler livsfarliga hot än kartorna anger, både från lokala monster och från andra människor och SecUnits.
Murderbot är effektiv i strid, men möter SecUnits av senare och starkare modeller vilka dessutom är ute efter att ta kontroll över hens programmering. Detta är speciellt känsligt för Murderbot då hen lyckats hacka sin Governor module och alltså skaffat sig fri vilja. Ett roligt Easter Egg är en gång när Murderbots kontroll glappar: vi ser interfacet slå om till svenska och visa menyvalen Språk, Prestande och Pålitlighet, och Murderbot själv säger "havregröt" och "burk" med ett närmast norskt uttal, så förvirrad är hen.
Med den fria viljan vill hen allra helst se på den fantastiska TV-serien The Rise And Fall Of Sanctuary Moon. För Murderbot är den höjden av kvalitet, och hen uppskattar inte när någon säger emot. Men framför allt är det genom att se Sanctuary Moon som hen lär sig om mänskliga känslor, och flera gånger kommer repliker och reaktioner från favoritavsnitten att vara till nytta i riktigt svåra situationer.
Tillsammans med Murderbot blir vi tittare allt mer förtroliga med de slarviga men vänliga forskarna i gruppen, inte minst Dr. Mensah som har en lugn, förtroendeskapande auktoritet, den mer skeptiske Gurathin och Ratthi med mer vilja än förmåga när det kommer till fight. Den hänsynslösa cynismen hos det stora företaget Corporation Rim introducerar serien med svart humor, men efter hand får vi veta just hur rovgiriga såväl de som deras motståndare är, och hur lätt det är att välvilliga grupper som Preservation Alliance och andra nybyggare hamnar i kläm mellan dem. Säkert får vi se mer av det i andra säsongen av Murderbot, men också ännu mer humor, bitsk inre monolog och strömmande av kvalitetsserier som The Rise And Fall Of Sanctuary Moon.




Inga kommentarer:
Skicka en kommentar