Drottningen halshuggs. Thomas Cromwell beskådar de inblandade människorna - bödeln och hans välsmidda svärd, kvinnorna som tar hand om den lilla kroppen - som en man som själv har behövt utföra handgripliga uppgifter effektivt. Nu är två av Henrik VIII:s drottningar avpolletterade på olika sätt, och Cromwells frenemy ambassadör Chapuys börjar genast retas för det. Intitalerna från det forna kungaparet måste avlägsnas från alla interiörer, någon missas och där står det ett HA-HA i ett svåråtkomligt hörn av taket.
I tredje och sista boken noterar Cromwell och Mantel vikten av de broderier som tidigare århundradens kvinnor sysselsattes med. Blomraden längs en näsdukskant kan avslöja nya allianser. Att sätta någon på att sprätta bort en tidigare drottnings monogram kan vara en grym förolämpning.
The Mirror & the Light tar sin början år 1536 till 1540, då ett uppror mot kungen och Reformationen i England uppstår i norr. Boken uppehåller sig mindre vid Cromwells ingripande i religiösa ärenden och mer vid de dagliga meningsutbytena med människor vars stöd han inte alltid lyckas vinna, vare sig för sig själv eller för den nyformulerade tron och konungen. De gamla adelshusen har stadga i sig själva av gods, soldater och århundraden av tradition, och deras lojaliteter planeras med kommande sekel för ögonen. Thomas Cromwell själv, nyutnämnd baron och ständigt på väg mot nya titlar i kungens tjänst; hans liv och ställning är fullständigt avhängigt av kungens, vilket borde göra Henrik säker på hans pålitlighet men vi kommer att se att så inte är fallet.
875 sidor är mycket men inte för ett ögonblick tråkigt. Än en gång låter Hilary Mantel sina karaktärer tänka och analysera sig genom den historia vi redan känner till. Vår huvudperson Thomas Cromwell ser så mycket men inte konspirationen som formas i hans ögonvrå. När anklagelserna kommer är det futtigheter som blåsts upp till svek av magiska proportioner, just sådant som man inte kan försvara sig mot med den logik Cromwell äger. In i det sista arbetar Cromwell för sin kung och hans nya val av drottning. Eftersom vi vet att historien fortsätter utan Cromwell blir han desto mer intensivt frånvarande när han tar steget ut ur den.
Fler böcker av Hilary Mantel:
Beyond Black
Wolf Hall
Bring up the Bodies
I tredje och sista boken noterar Cromwell och Mantel vikten av de broderier som tidigare århundradens kvinnor sysselsattes med. Blomraden längs en näsdukskant kan avslöja nya allianser. Att sätta någon på att sprätta bort en tidigare drottnings monogram kan vara en grym förolämpning.
The Mirror & the Light tar sin början år 1536 till 1540, då ett uppror mot kungen och Reformationen i England uppstår i norr. Boken uppehåller sig mindre vid Cromwells ingripande i religiösa ärenden och mer vid de dagliga meningsutbytena med människor vars stöd han inte alltid lyckas vinna, vare sig för sig själv eller för den nyformulerade tron och konungen. De gamla adelshusen har stadga i sig själva av gods, soldater och århundraden av tradition, och deras lojaliteter planeras med kommande sekel för ögonen. Thomas Cromwell själv, nyutnämnd baron och ständigt på väg mot nya titlar i kungens tjänst; hans liv och ställning är fullständigt avhängigt av kungens, vilket borde göra Henrik säker på hans pålitlighet men vi kommer att se att så inte är fallet.
875 sidor är mycket men inte för ett ögonblick tråkigt. Än en gång låter Hilary Mantel sina karaktärer tänka och analysera sig genom den historia vi redan känner till. Vår huvudperson Thomas Cromwell ser så mycket men inte konspirationen som formas i hans ögonvrå. När anklagelserna kommer är det futtigheter som blåsts upp till svek av magiska proportioner, just sådant som man inte kan försvara sig mot med den logik Cromwell äger. In i det sista arbetar Cromwell för sin kung och hans nya val av drottning. Eftersom vi vet att historien fortsätter utan Cromwell blir han desto mer intensivt frånvarande när han tar steget ut ur den.
Fler böcker av Hilary Mantel:
Beyond Black
Wolf Hall
Bring up the Bodies
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar