måndag 30 december 2019

Årets bästa böcker 2019

Jag älskar listor över böcker som är nominerade till litterära priser och tar dem som direkta boktips till just mig. I år hände det att den bok jag tyckte allra bäst om på Bookerprisets lista också vann! (delat med Margaret Atwood) Det var Bernardine Evaristos mästerliga Girl, Woman, Other som kommer att bli klurig att översätta men väl värd det. Också på listan men utan pris var The Wall av John Lanchester och den är faktiskt lika läsvärd.
Av de nominerade till Hugopriset vann ingen av mina favoriter, vare sig den originella sagan Spinning Silver eller Record of a Spaceborn Few, ännu en stark bok av Becky Chambers som blev snuvad igen.

Något annat som startar min läslusta är när en författare kommer till Sverige på besök, och jag är glad att det gav mig anledning att läsa igenom Frances Hardinges bokproduktion. Ur den fastnade jag speciellt för The Lie Tree och makalösa Gullstruck Island som väver ihop sagor på så många plan till en fascinerande historia.

Så gott som allt som Ursula K. Le Guin har skrivit är egentligen värt att läsa, men av det jag har läst i år vill jag speciellt rekommendera kortromanen The Telling, som låter så mycket sägas strax utanför fokus, precis som det är meningen för människorna som berättar, förvaltar och lyssnar.

 First contact-berättelser stimulerar min fantasi, och i år har jag läst tre riktigt bra böcker där människor stöter på annorlunda livsformer på nya planeter. Det gäller Planetfall, den första och bästa i Emma Newmans tetralogi; Semiosis av Sue Burke där vi får möta växter som utvecklat högre intelligens än planetens djur; och Adrian Tchaikovskys Children of Time (som följs upp av den lika omtumlande Children of Ruin).

Raka motsatsen till allt detta, men överraskande bra, är Edward Bloms fina självbiografi I full blom, som överraskade mig genom att vara skriven med så stor självreflektion och filosofiska tankegångar mitt i allt livsnjutande och motgångar. Vare sig man är bekant med den gode mannen eller ej blir han genom boken som en ny, klok vän till en.

Inga kommentarer: