torsdag 23 februari 2017

Under horisonten på Galleri Magnus Karlsson

Under samlingsnamnet Under horisonten / Below the Horizon visar Galleri Magnus Karlsson tre konstnärer som ställt ut där tidigare: Susanne Johansson, Johanna Karlsson och Petra Lindholm. Att se verk av de tre intill varandra är mycket givande; om än konstverken speglar sig i varandra syns de tres egenarter desto bättre.


En del av Johanna Karlssons verk har tagit ett steg bort från de tilltalande installationer av torr, vindpinad natur som visar skönheten i förfallet. Här finns några upprätta skulpturer med de återkommande namnen Kropp / Body, gjorda av papp, ståltråd med flera material. De har tydligt människogjorda inslag men liknar ändå trädstammar med sina långa, raka silhuetter; träd med nya intressen eller uttröttat nedkasade längs väggen. På golvet står hårt tuktade utsnitt av naturen; vasstrån formade till en kupol och kapade jämnt med golvet. Eller nej, det är inte ens vass utan ännu ett verk av papper och ståltråd! Artificiell natur.


Susanne Johansson har vänt sin konstnärsblick mot naturen. I dämpade färgskalor och mjuka konturer målar hon formationer av träd i naturen. Tyvärr kan jag inte uppskatta dem när jag ser dem på plats - de är faktiskt bättre på skärmen här, i mitt tycke. Där finns en ansats till den detaljrikedom vi räknar med hos realistiskt avbildande konstnärer, men suddigheten i utformandet styr bort från det spåret. I gengäld skulle jag önska mig en känsla av något ogripbart bortom det vi ser på papperet, men den infinner sig inte. Kanske är jag onödigt krävande, men jag minns hur väl Johansson lockade fram den känslan i en tidigare utställning.


Litet åt ett annat håll strävar Petra Lindholm med sina skira bilder skapade av tunna tyger och färger. Placerade bredvid de andra blir det lätt att man tittar efter den fysiska naturen i hennes tavlor, men Lindholm ger oss, bland annat, idealiserade bilder av omtalade platser som Bermuda och Silk Road. De ljusa pastellfärgerna och hur de blandas med varandra ger mer en stämning än ett dokumentärt intryck.



Vid första ögonkastet fungerade de tre konstnärernas verk bra tillsammans med varandra, men vid närmare eftertanke skulle jag föredragit att ha sett dem ställa ut var och en för sig.

Länk till Under horisonten hos Galleri Magnus Karlsson


Inga kommentarer: