lördag 26 juni 2010

Arkeologiska museet i Odessa

I förkristen tid hörde stora delar av kusten kring Svarta Havet till den grekiska kulturen. På Krim fanns bosättningarna Chresosenos och Theodosia, och närmade man sig Odessos (nuvarande Odessa) längs kusten stötte man pa städer som Olbia, Orysthenius, Nikonion, Tyras, Istria och ön Leuke. Många utgrävningar i området har skett under ledning av arkeologer från Odessa, och det Arkeologiska museet visar upp flera av de spännande fynden.

I det första rummet har föremålen bara skyltar med text på ukrainska och ryska. Otur! Jag lyckas gissa mig till att de stora, läskiga käkbenen i en monter kommer från en noshörning. Att bara få se på dekorerade karl, mortlar och gjutna knivar stimulerar fantasin tillräckligt. For att inte tala om de små (5-10cm) kvinnofigurerna med stora runda rumpor, som sitter på små stolar! De är över tvåtusen år gamla. Vad var tanken när man gjorde dem? I sin glasmonter är de arrangerade i en halvcirkel, som om de höll rådslag. Fascinerande!

I de följande rummen finns längre, förklarande texter på både ryska och engelska. Till en början blir jag förvirrad av de många grekiska namnen på bosättningar och kejsare och stadsgrundare som nämns på funna stenplattor. Men prickarna på kartan intygar att ja, allt detta skedde kring Svarta Havet, inte alltför långt från där jag befinner mig. De vackert utmejslade små figurer, detaljrikt dekorerade tunna krukor, lås och nycklar och större statyfragment som man hittat här är alltså från människor som levde här för över tvåtusen år sedan. Jag får en ny känsla för historien, och det känns omvälvande.

Länk till Arkeologiska muséet i Odessa

2 kommentarer:

snowflake sa...

Du är alltså faktiskt i Odessa? Vad spännande! Och väldigt mycket operor verkar de spela där. :-)

Jenny B sa...

Ja, jag ar i Odessa, liksom forra aret! De spelar nagot nytt varje kvall pa operan, men pa onsdag ar sista forestallningen for sasongen, tyvarr...