söndag 20 september 2009

JPod av Douglas Coupland

En tjock bok av Douglas Coupland med en titel som för tankarna till moderna prylar, prylar som skänker tröst i en värld som ändras från vecka till vecka. Mmm, det är som en stor påse smågodis för en trettioplussare i IT-branschen när jag håller den i min hand. Jag har sagt tidigare att Douglas Couplands böcker är trösterika för mig, och säkert många med mig. Feelgood, lyckliga slut, ensamma människor som finner gemenskap och kärlek i absurt tråkiga men arbeten. Det verkar som att Coupland själv sett igenom sin framgångsformel och känt på sig att han var på väg att gå i stå. Han låter huvudrollsinnehavarna spydigt kommentera att de beter sig som personer i en Douglas Coupland-bok, och när författaren själv dyker upp spottas hans namn fram med avsmak. Fast bara litet ironisk avsmak och inte så himla illa menat, det är ju hyggliga människor det handlar om.

Alla är hyggliga, även människosmugglaren från Hong-Kong. Till och med att bli heroinmissbrukare och kedjas fast i en kinesisk fabrik för tvångsarbete kan vara litet småkul; en meditativ syssla, något som kan ge perspektiv och nya insikter i ens eget liv. Och så många och osannolika händelser som staplas på varandra, ja, man kan verkligen behöva en paus ibland.

Boken är underhållande och jag blev litet glad för stunden av att läsa den, men inte mer. Tyvärr går JPod på tomgång, och det känns inte som att det finns någon djupare tanke bakom den. Jo, det kommer några sidor av tätt skrivna raseriutbrott, ett uppradande av Weltschmerz som inte går att hantera ens för en Coupland-karaktär. Jag önskar att det hade integrerats med handlingen, för nu blir det bara som några svarta knivseggar mellan rosa bomull.

Kanske var det bara det här som behövdes för författarens egen skull, en mellanbok, för att trampa igång sig själv igen. Tack och lov har jag ju redan läst boken som kom året efter, The Gum Thief. Den var bättre skriven, om än efter samma Coupland-formel. Men det gör inget. Jag behöver böcker som Couplands i mitt liv, även om jag får komma ihåg att inte överdosera dem.

Fler böcker av Douglas Coupland:
Generation X
Shampoo Planet
Life After God
Girlfriend in a Coma
Miss Wyoming
All Families are Psychotic 
Hey Nostradamus!
The Gum Thief

2 kommentarer:

Siri sa...

Takk for omtalen, Jenny B. :-)

Jeg har stått med denne boken i hånden mange ganger, og lurt på om jeg skulle lese Coupland, men jeg har foreløpig ikke kommet så langt. Takket være denne omtalen tror jeg at jeg må forsøke meg på The Gum Thief - for det er den du først og fremst anbefaler av Couplands bøker?

Jenny B sa...

Det stämmer, jag rekommenderar The Gum Thief, och lika mycket Shampoo Planet och Eleonor Rigby. Hoppas att du gillar böckerna (minst) lika mycket som jag, Siri!