söndag 23 mars 2025

Star Wars: Skeleton Crew

Ett av glädjeämnena med filmerna och serierna från Star Wars universum är att se fantasifulla miljöer och varelser. Så är det också i Star Wars: Skeleton Crew. Inte ens en vanlig skola för de lokala barnen liknar det vi är vana vid. För barnen, och förorten de bor i, ser ju också ovanliga ut för våra ögon, och det är en del av charmen. Vår huvudperson människobarnet Wim går i en klass med ungar från folkslag såväl välkända som helt nya för Star Wars-fans. Där finns bland annat en Rodian, och så en Myykian, Neel, som är Wims bästa vän. Husen i det trevliga villaområdet har sextiotalsstuk men också detaljer i arkitekturen som får dem att se ut som att de kan lyfta vilket ögonblick som helst. En del övriga byggnader på planeten At Attin ser ännu mer högteknologiska ut, i den där speciella Star Wars-estetiken.


Skeleton Crew är en äventyrshistoria med barn i huvudrollen, modellerad på andra liknande berättelser men som sagt i extra spännande miljöer. Den fantastiskt söte Wim och hans lika gullige kompis Neel ramlar hux flux över ett gammalt rymdskepp och råkar fara iväg med det, i motvilligt sällskap av klasskamraterna Fern och KB. 


Först hamnar de på rymdstationen Borgo Prime, där vi får se ännu mer exotiska och underliga varelser och ting. Men akta - det är ju ett piratnäste! Barnen lyckas fly ur sin första knipa i sällskap med Jod Na Nawood, som kan flytta saker med tankekraft - är han kanske en jediriddare? Men framför allt - är han någon att lita på? I seriens inledningsscen såg vi honom faktiskt som ledare för ett piratgäng som plundrade ett skepp och skickade ut kaptenen i luftslussen. Hans motiv för att hjälpa barnen tillbaka till At Attin är nog inte särskilt ädla. Och är förresten At Attin en sådan drömvärld att återvända till  - tryggheten som invånarna har där verkar fås till priset av ett strängt reglerat samhällssystem och begränsad frihet för individerna.


Att över huvud taget hitta tillbaka till At Attin är inte det lättaste. Resorna för att hitta ledtrådar tar gänget till fler spännande ställen med imponerande eller läskiga miljöer, ofta bådadera på samma gång. Logiken i det som händer håller inte alltid, så som det kan vara i en äventyrshistoria för barn, men låt våra frostiga hjärtan värmas av vänskapen som spirar på den krigshärjade planeten At Achrann, och hålla tummarna av alla färger och former för att barnen kommer hem till sina familjer till slut. 

Inga kommentarer: