Första stycket var Stråkkvartett i Ess-dur (1834) av Fanny Mendelssohn-Hensel, hennes enda - hon lär ha sörjt att brodern Felix Mendelssohn inte tyckte om den och inte skrivit någon ytterligare. Det går att förstå att brodern tyckte att kompositionen var fri och modern för sin tid, men för en sentida lyssnare är musiken vacker, om än litet kantigare i de första satserna.
Rosy Wertheim |
Rosy Wertheim levde ett spännande och litet farligt liv i Amsterdam, Paris och New York under motsättningarnas 1930-tal. Hon arrangerade konserter och komponerade själv, bland annat en Stråkkvartett (1932). Det är intressant att höra hur satserna i olika grad bygger på traditionella klanger och de modernare tongångar som hennes samtida kompositörer också arbetade med. Tack vare de engagerade stråkförarna på scenen klingade hennes toner rikt, jämfört med det första verket som hade en klarare klang, vilket var perfekt just i det fallet.
Samtidigt med Wertheim levde och verkade Elizabeth Maconchy, dock mer i England och Östeuropa. Vi fick höra hennes Stråkkvartett nr 3 (1938), vars enda sats ändå visar stor variation i tempi och uttryck. Trots Maconchys uttalade inspiration från östeuropeiska samtida tycker jag att stråkkvartetten vi fick höra låter spanska rytmer komma fram i de dansanta melodierna. Jag skulle gärna vilja höra mer av denna produktiva kompositör!
Elizabeth Maconchy |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar