Andra världskriget har förändrat människorna och även världen de lever i. Vår berättare, doktor Faraday, tog sig igenom läkarutbildningen tack vare föräldrarnas uppoffringar, och ser nu både mycket av fattigdomen han lämnat bakom sig och de bättre levnadsförhållanden som börjar komma fler till dels, i det lilla samhället Lidcote på den engelska landsbygden där han arbetar. I hans barndom arbetade hans mor på godset Hundreds Hall ett stycke utanför Lidcote, och vid ett speciellt festligt tillfälle blev han tillsammans med traktens barn inbjudna till Hundreds Hall. Han minns hur det obegripliga överflödet i huset blandades med hemligheten av att få gå in i de privata gångarna med mamman.
Som vuxen och i läkarrollen kallas han tillbaka till Hundreds Hall och möter familjen som bor där nu. Omständigheterna är förändrade; Mrs. Ayres lever där med sin son och sin dotter under knappare förhållanden, flera av rummen är oanvända och avspärrade, i övriga rum börjar inredningen nötas ned, men Hundreds och dess invånare har fortfarande en air av storhet och lockelse. Sarah Waters hanterar skickligt de olika känslor som går genom såväl doktor Faraday som familjen Ayres; känslan av klasstillhörighet, hur klassgränserna luckras upp, hur gamla relationer ställs på huvudet, och vemodet inför allt detta.
Doktor Faraday blir en välkommen gäst hos familjen, och lär känna dem och huset närmre under månaderna som går. Därför bevittnar han även hur tillståndet hos sonen Roderick förändras. Han kom tillbaka från kriget med en skada i foten vilken hämmar honom såväl fysiskt som mentalt. Men nu verkar hans långvariga depression utökas med paranoia och rent destruktiva tendenser, och en natt börjar det brinna i det rum där han sover och där även alla viktiga papper för huset förvaras. Redan tidigare har han berättat för doktor Faraday om mystiska saker som händer honom, hur något illvilligt i huset verkar vilja skrämma honom och förstöra viktiga situationer för honom och familjen. Husets tjänsteflicka Betty var den första som talade om det redan första gången doktor Faraday kallades dit, men som den förnuftets man han är vill Faraday inte tro på spökhistorier utan snarare på omedvetna självdestruktiva drag hos Roderick.
Sarah Waters har en utmärkt känsla för att beskriva miljöer, vilket är viktigt när huset Hundreds Hall är en av bokens huvudfigurer. Hon låter skönheten blänka fram i gnistrande snö, dyiga sjöstränder och förfallande salongsinteriörer även i spända situationer. Därtill skildras relationerna mellan personerna finkänsligt, och jag förundras över hur femhundra sidor aldrig blir långtråkiga utan ständigt fascinerar, även när det handlar om mer mundäna ting än en hämndlysten ande. Styrkan i The Little Stranger är att boken inte främst är en spökhistoria utan en gedigen berättelse där otäcka detaljer letar sig in och stör i en vardag som redan är trovärdig och engagerande. Sarah Waters berättarröst imponerar på flera plan, och jag ser fram emot att läsa fler böcker av henne.
Som vuxen och i läkarrollen kallas han tillbaka till Hundreds Hall och möter familjen som bor där nu. Omständigheterna är förändrade; Mrs. Ayres lever där med sin son och sin dotter under knappare förhållanden, flera av rummen är oanvända och avspärrade, i övriga rum börjar inredningen nötas ned, men Hundreds och dess invånare har fortfarande en air av storhet och lockelse. Sarah Waters hanterar skickligt de olika känslor som går genom såväl doktor Faraday som familjen Ayres; känslan av klasstillhörighet, hur klassgränserna luckras upp, hur gamla relationer ställs på huvudet, och vemodet inför allt detta.
Doktor Faraday blir en välkommen gäst hos familjen, och lär känna dem och huset närmre under månaderna som går. Därför bevittnar han även hur tillståndet hos sonen Roderick förändras. Han kom tillbaka från kriget med en skada i foten vilken hämmar honom såväl fysiskt som mentalt. Men nu verkar hans långvariga depression utökas med paranoia och rent destruktiva tendenser, och en natt börjar det brinna i det rum där han sover och där även alla viktiga papper för huset förvaras. Redan tidigare har han berättat för doktor Faraday om mystiska saker som händer honom, hur något illvilligt i huset verkar vilja skrämma honom och förstöra viktiga situationer för honom och familjen. Husets tjänsteflicka Betty var den första som talade om det redan första gången doktor Faraday kallades dit, men som den förnuftets man han är vill Faraday inte tro på spökhistorier utan snarare på omedvetna självdestruktiva drag hos Roderick.
Sarah Waters har en utmärkt känsla för att beskriva miljöer, vilket är viktigt när huset Hundreds Hall är en av bokens huvudfigurer. Hon låter skönheten blänka fram i gnistrande snö, dyiga sjöstränder och förfallande salongsinteriörer även i spända situationer. Därtill skildras relationerna mellan personerna finkänsligt, och jag förundras över hur femhundra sidor aldrig blir långtråkiga utan ständigt fascinerar, även när det handlar om mer mundäna ting än en hämndlysten ande. Styrkan i The Little Stranger är att boken inte främst är en spökhistoria utan en gedigen berättelse där otäcka detaljer letar sig in och stör i en vardag som redan är trovärdig och engagerande. Sarah Waters berättarröst imponerar på flera plan, och jag ser fram emot att läsa fler böcker av henne.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar