tisdag 1 januari 2019

Årets bästa konserter 2018

 Det var en stor glädje att få höra Paul Simon i god form framföra sin musik, där så många av låtarna blivit klassiker och viktiga delar av våra privata minnen. Även i Sverige har vi levande legender vars musik lyst upp våra liv, och vi kan vara glada åt att Georg Riedel fortfarande spelar, samtidigt som hans melodier är så självständiga att de alltid kan få nytt liv i händerna på nya musiker.

År 2017 bjöd Kungliga Operan på en nyskriven opera om Dracula, men år 2018 kunde vi rysa i sommarnatten åt Vampyren från 1828 som Läckö Slottsopera satte upp - spännade handling och ypperliga sångare!



________________________________________

Jazz och funk och hetsigare toner bubblade fram från Hypnotic Brass Ensemble. Vilken kväll det var! Musik gör gott för själen i så många olika former, och det var en oväntad men givande kombination när Katarina Kammarkör sjöng klassisk elektronisk musik i konserten Technicolour.

Konserthuset vid Hötorget känns ofta som mitt andra hem, och jag har gått regelbundet på såväl kammarmusik som orkesterkonserter. En månad innan årsslutet lämnade jag stress och rusk bakom mig och slog mig ned för en konsert som var ännu vackrare än jag hade förberett mig på: samtida Tobias Broström och de två 1800-talsryssarna Alexander Borodin och Pjotr Tjajkovskij hade skrivit musik som var som balsam för en orolig själ. Jag är säker på att 2019 kommer att innehålla andra lika underbara upplevelser som dessa.

Inga kommentarer: