Det var på tiden med en stor exposé över Barbro Östlihns trollbindande konst! Tavlan jag skymtade på utställningen om hennes make Öyvind Fahlström gav mersmak. Barbro Östlihn New York Imprint på Göteborgs Konstmuseum visar tack och lov inte bara verk från tiden i New York utan även från perioderna före och efter.
Tavlan Köksvägg i Antibes från 1960 är en närstudie i förslitning och andra märken, sådant som kan vara intressant och estetiskt i sig. Den här tidiga blicken på ojämnheter kommer att ge ytterligare utdelning i de mer stiliserade målningarna några år senare. Innan dess hinner Barbro Östlihn måla av ett av sonens LEGO-hus så att det får en tidlös och imponerande kvalitet.
65 Pine Street från 1965 är en pärla till stilstudie där de räta linjerna och partierna på husväggen blir ännu rakare och fyller den perfekta rektangeln som duken utgör. Men när man tittar riktigt nära så är ytorna bemålade med många små oregelbundenheter som konstigt nog får dem att se ännu mer släta och jämna ut.
Den likaså stiliserade Maria Magdalena från 1968 och andra verk från samma tid har liknande fina små detaljer som ger tavlan en taktil känsla, och också partier där färgen tycks ha gått igenom ett prisma som skapat ett exakt rutmönster.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar