söndag 16 augusti 2020

The Luminaries

Nya Zeeland år 1866 är sannerligen ett nytt land, delvis outforskat och inte helt underkastat lagar och förordningar. Jo, där finns lagar modellerade efter det Brittiska Imperiet, men där finns också flera sätt att undgå dem eller vrida dem till större framgång för sig själv. De eftertraktade lotterna för guldletning, och betalningen för det hittade guldet, fördelas efter regler som är till nackdel för ursprungsbefolkningen och tillresta guldletare från Kina. Men även bland de vithyade männen (och kvinnorna) pågår intriger, mygel och mordkomplotter.


På kontraktet står det att du har sålt ditt skepp till Crosbie Wells, mannen som varit så ytterst lyckosam i sitt guldletande. Men hur såg mannen ut (och skedde försäljningen frivilligt, utan påtryckningar)? I en värld utan ID-kort är det möjligt att ta sig en ny identitet för att undkomma sin kriminella bakgrund, kanske ta sig en existerande identitet bakom ryggen på personen som föddes med den?


Eleanor Cattons litet för långa roman The Luminaries har, med hennes hjälp, omvandlats till en TV-serie om sex delar. Tidshoppen finns kvar - vi ser de många huvudpersonerna både när de just anländer Dunedin; efter ett par månader när någon eller några av dem är döda och andra är (felaktigt?) anklagade för mord; och i glimtar från omständigheterna däremellan under guldletandet i Hokitika. Kronologin, lögnerna och identitetsstölderna är lättare att följa med i när man ser personerna framför sig jämfört med när deras (visserligen distinkta) namn dyker upp på boksidorna. Även de gediget framställda miljöerna gör mycket till för stämningen och förståelsen, liksom de goda skådespelarinsatserna.


Handlingen är intressant, med mysterier som bara delvis får sin förklaring - varifrån kommer guldet? vart försvinner det? vem mördade Crosbie Wells? Många av förklaringarna är helt naturliga men litet behåller berättelsen ändå några inslag av övernaturligt ingripande. Det lockar tittaren på samma sätt som Lydia Wells seanser och fester med spännande tema i det lilla men livfulla samhället Dunedin. Den olyckliga romansen mellan Anna Wetherell och Emery Staines kommer i större fokus, och vi ser hur de båda går från ganska oskyldiga unga människor till att bli mer cyniska och beräknande allteftersom livet behandlar dem hårt. Handlingen och människornas agerande har, i serien liksom i boken, en känsla av att vara konstruerad, men framställningen är ändå så välgjord att den fascinerar från början till slut.


Inga kommentarer: