lördag 28 december 2019

Årets bästa teater 2019

Att gå på teater är något jag älskar och försöker göra så ofta som möjligt. Men i år verkar jag inte ha sett så många pjäser, och när jag tittar tillbaka så har jag heller inte prickat in så många höjdpunkter. Det beror förstås på att utbudet är mindre under renoveringen av såväl Stadsteatern som Dramaten. Det var ändå på Dramaten jag hann se flera av de enligt min mening bästa uppsättningarna.


Noréns fördjupade arbete med pjäser som bygger på stämning - inte handling - är ett nöje med smärtsam underton, och Andante var årets bidrag från hans penna. Där fanns också Ionescos Stolarna, stapplande men full av energi på samma gång. Den spegelvända Faust-pjäsen Hålla andan var ojämn men scener och dialoger ur den har stannat i mitt minne.


Riktigt fin och sevärd var familjeföreställningen Bortbytingen, med Selma Lagerlöfs saga förvaltad och utvecklad till att låta oss höra mer från Bortbytingen själv och olycksbarnet Mylingen.

Tur nog finns det scener även utanför de två största teaterhusen, inte minst i Göteborg där den alltid genuine och fascinerande Johan Holmberg spelade i Shakespeares En vintersaga på Folkteatern. Och nu måste Teater Alma och dess fantastiska ensemble få mer uppmärksamhet, för tillsammans med En vintersaga var deras Yvonne, Prinsessa av Burgund den bästa teatern jag såg det senaste året.


Inga kommentarer: