Den österrikiska konstnären VALIE EXPORT började redan på 60-talet bruka sin egen kropp i sin konst för att undersöka kvinnans roll i samhället, och arbetar med det ännu idag. På Galleri Index har man samlat några filmer och fotografier från hennes långa, intressanta karriär.
På 60-talet ville unga, fräcka konstnärer gärna provocera etablissemanget med nakenhet, men fortfarande var det den vackra, behagfulla kvinnokroppen som sattes i fokus. När VALIE EXPORT uppträder som en hotfull aktör i skinnkläder med gylfen neddragen så den blottar triangeln av pubeshår, och därtill med ett maskingevär i handen, ställer hon frågan om kvinnligheten även får vara stark och skrämmande, inte bara snygg. Eller om den kanske blir skrämmande så fort den rör sig bort från den överenskomna synen på kvinnlighet.
VALIE EXPORT använder sig själv som verktyg för att såväl gestalta en provocerande kvinnlig hårdhet, som att visa upp hur kvinnokroppen är en del av naturen som människan försöker omforma till något som både är praktiskt användbart och vackert att betrakta. Det senare blir tydligt i fotosviten där hon placerar sin kropp i olika ställningar i harmoni med stadsarkitekturen; armar och ben omfamnande ett vinkelrätt hörn; rak och stel som ett bord intill en balustrad.
Under en föreläsning 2007 filmade och visade VALIE EXPORT sina stämband inifrån halsen medan hon talade om språket och rösten som skiljer eller förenar intentionen med verkligheten. Ytterligare en kroppsöppning som penetreras och exploateras.
Den lilla utställningsytan på Galleri Index ger bara utrymme för några viktiga verk ur hennes karriär. Jag känner att det inte räcker för mer än att ge ett smakprov, och det är inte tillräckligt för att ge en mer helgjuten bild av vad VALIE EXPORT har att säga.
Länk till sidan om utställningen på Galleri Index på Kungsholmen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar