Tänk dig tiden som en flod som strömmar fram. Tänk dig att den floden har ett istäcke med ett antal hål i, och att det går att ta sig upp genom ett hål och ned genom ett annat. Då har du hittat möjligheten till tidsresor, mellan bestämda platser och tider. Det är just vad den förmögne företagsledaren J. Cochran Darrow har upptäckt, och under stort hemlighetsmakeri och säkerhetspådrag förbereder han en resa tillbaka i tiden för sig själv och ett antal intresserade.
Det är en fröjd att läsa om alla detaljer i den noggranna planeringen. Några utvalda personer, välbeställda och historieintresserade, klär sig i tidsenliga kläder (ingådda för att inte se nya och misstänkta ut) och placerar sig i hästdragna vagnar för att resa från nedslagsplatsen år 1810 in till London för att höra ett föredrag av poeten Samuel Taylor Coleridge. Med som guide är vår huvudperson, Brendan Doyle, litteraturhistoriker med expertis på den perioden och dess poeter.
Till läsfröjden bidrar också att handlingen (åtminstone till en början) kretsar kring ett genuint intresse för romantikens poeterna och deras verk. Därtill kommer att Tim Powers skriver med psykologisk skärpa, sinne för miljön och humor. För visst kommer något att få dessa exakta planer att klicka! Och hux flux så är Brendan Doyle kidnappad och kvar i 1810 medan returvägen tillbaka till 1983 stängs. Lika roligt och upplyftande är hans positiva inställning; han tänker sig gång på gång att han kan göra det bästa av situationen, kanske till och med vinna stort på sin kunskap om framtiden, kanske på något sätt ta sig hem igen genom något senare lufthål i tidsfloden. Och gång på gång är han på väg att promenera rakt in i faran - ibland klarar han sig, ibland blir han rejält mörbultad på köpet.
En fascinerande ingrediens i handlingen är de egyptiska magikerna, Anubisdyrkarna som befinner sig i London för att på något sätt störta Englands regering och så låta Egyptens gudar återta makten i världen. Deras myter och magi är väl genomtänkta och beskrivna i boken, liksom de brottstycken vi får höra om den magi som existerar på engelsk jord och som kan användas, om än inte kontrolleras.
Tidsresorna i The Anubis Gates är av det slaget att samma person kan existera i två eller fler upplagor i samma ögonblick, om den ena har rest från en annan tid. Historien, den som är känd i framtiden av Doyle och oss, är inte huggen i sten men tycks vara någorlunda svår att rubba. Liksom Powers själv sagt i en intervju vill han skriva om händelserna så att de passar in i vad vi kan läsa i historieböckerna. Känslan blir att The Anubis Gates beskriver vad som hände i skuggorna år 1810, och hur några detaljer påverkade det som tecknades ned för eftervärlden.
Jag läste den svenska översättningen, Anubisportarna, när den kom ut. Även om jag inte hade glömt större delen av handlingen hade det varit ett nöje att läsa om den igen, tack vare Tim Powers drivna, fantasifulla handling och stadiga berättarröst. Jag kommer definitivt att läsa fler böcker av Powers.
Det är en fröjd att läsa om alla detaljer i den noggranna planeringen. Några utvalda personer, välbeställda och historieintresserade, klär sig i tidsenliga kläder (ingådda för att inte se nya och misstänkta ut) och placerar sig i hästdragna vagnar för att resa från nedslagsplatsen år 1810 in till London för att höra ett föredrag av poeten Samuel Taylor Coleridge. Med som guide är vår huvudperson, Brendan Doyle, litteraturhistoriker med expertis på den perioden och dess poeter.
Till läsfröjden bidrar också att handlingen (åtminstone till en början) kretsar kring ett genuint intresse för romantikens poeterna och deras verk. Därtill kommer att Tim Powers skriver med psykologisk skärpa, sinne för miljön och humor. För visst kommer något att få dessa exakta planer att klicka! Och hux flux så är Brendan Doyle kidnappad och kvar i 1810 medan returvägen tillbaka till 1983 stängs. Lika roligt och upplyftande är hans positiva inställning; han tänker sig gång på gång att han kan göra det bästa av situationen, kanske till och med vinna stort på sin kunskap om framtiden, kanske på något sätt ta sig hem igen genom något senare lufthål i tidsfloden. Och gång på gång är han på väg att promenera rakt in i faran - ibland klarar han sig, ibland blir han rejält mörbultad på köpet.
En fascinerande ingrediens i handlingen är de egyptiska magikerna, Anubisdyrkarna som befinner sig i London för att på något sätt störta Englands regering och så låta Egyptens gudar återta makten i världen. Deras myter och magi är väl genomtänkta och beskrivna i boken, liksom de brottstycken vi får höra om den magi som existerar på engelsk jord och som kan användas, om än inte kontrolleras.
Tidsresorna i The Anubis Gates är av det slaget att samma person kan existera i två eller fler upplagor i samma ögonblick, om den ena har rest från en annan tid. Historien, den som är känd i framtiden av Doyle och oss, är inte huggen i sten men tycks vara någorlunda svår att rubba. Liksom Powers själv sagt i en intervju vill han skriva om händelserna så att de passar in i vad vi kan läsa i historieböckerna. Känslan blir att The Anubis Gates beskriver vad som hände i skuggorna år 1810, och hur några detaljer påverkade det som tecknades ned för eftervärlden.
Jag läste den svenska översättningen, Anubisportarna, när den kom ut. Även om jag inte hade glömt större delen av handlingen hade det varit ett nöje att läsa om den igen, tack vare Tim Powers drivna, fantasifulla handling och stadiga berättarröst. Jag kommer definitivt att läsa fler böcker av Powers.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar