måndag 4 augusti 2008

Trespass av Valerie Martin


Baksidestexten på den här boken är sorgligt mjäkig och intetsägande. Om jag inte hade läst en annan bok av Valerie Martin, Property, skulle jag aldrig tagit mig an Trespass. Men min förhoppning om en historia utöver det vanliga kom inte på skam. Visst känns prosan litet utstuderad och trög i början, men snart tar den fascinerande berättelsen över.

Den mörkhåriga Salome med kroatiska rötter och ett opolerat sätt är ett udda och ofta irriterande inslag i livet för Toby Dale och hans föräldrar. Toby, student liksom hon, är intensivt förälskad i henne, trots att han aldrig verkar komma henne riktigt nära; det finns alltid nya vanor och till och med mysterier att överraskas av. Men de flyttar snabbt ihop, till Tobys mors halvt undertryckta förtvivlan.

Från början verkar det vara en konventionell flickan-av-folket-rör-om-i-den-stela-medelklassfamiljen-historia, varpå känslor kommer fram och alla börjar leva mer naturligt. Men det är inte alls så som boken utvecklas. De oförutsägbara vändningar berättelsen tar får fokus att flyttas från Salome till de övriga familjemedlemmarna. Jag kan tycka att en del trådar hänger litet löst, och kanske inte tillför så mycket. Vad händer med Salomes och Tobys förhållande? Brendan Dales forskning och boken han skriver, den sidohistorien känns litet sökt och inte tillräckligt genomförd.

Om man skall vara sträng kan man säga att bokens olika delar är som pusselbitar som inte hänger samman så väl som jag skulle önska. Men det bestående intrycket när jag stänger boken är att jag blivit djupt rörd, och det är både sorg och hopp som fyller mina tankar.

Inga kommentarer: