Det är både givande och överflödigt att jämföra konstnärerna som var verksamma i Europa under mellankrigsåren. Visst kan man hitta likheter mellan många av dem: en klarhet i bilderna, en realism som inte konkurrerar med kamerans exakthet men kompletterar den, en vilja att porträttera människor som att man liksom fångar deras mänsklighet i en värld där man riskerar att anonymiseras. De goda konstnärerna från tiden hade alla sina egna varianter av detta plus originalitet av andra slag, och så även Lotte Laserstein. Porträtten är inte bara vackra utan fångar modellernas personlighet åtminstone i ögonblicket.
|
Polly Tieck, 1929 |
|
Traute Rose i grön tröja, 1931 |
Nakenstudier har förekommit i sekler genom konsthistorien och visst är den kompletta människokroppen intressant att avteckna. Lotte Lasersteins nakenmodeller är dock inte idealiserade, upphöjda kvinnovarelser utan placeras gärna i relation till omgivningen, till exempel konstnären själv men också till och med hela staden utanför.
|
I min ateljé, 1928 |
Lotte Laserstein var en uppskattad konstnär i Tyskland, men tiderna förändrades och hennes judiska bakgrund gjorde det nödvändigt för henne att fly från nazismens hot. Hon och flera andra likasinnade konstnärer räddades till Sverige, men att vara i exil innebar inte bara trygghet utan också en saknad som inte de välvilliga svenskarna kunde förstå.
Kanske är det att läsa in för mycket i bilderna, men de svenska invånare vi ser i utställningen är avporträtterade med en stabil bakgrund som i pojkarna Gedins fall till och med visar var de befinner sig. Med-exilanterna sitter däremot mot tomma väggar eller helt utan bakgrund, och vi får ett bildligt intryck av att de är ensamma och utan sammanhang. Men fortfarande känsligt avporträtterat.
|
Emigranten (Dr Walter Lindenthal), 1941 |
|
Aftonsamtal, 1948 |
|
Ung kvinna i brun klänning, 1943 |
Och den skickliga konstnären placerar åter sig själv i bild, tillsammans med sin modell eller i egen hög person, med lika god omsorg om uttryck och utseende om sig själv som om alla sina andra modeller.
|
Målaren och Madeleine vid staffliet, 1947 |
|
Självporträtt vid staffliet, 1938 |
3 kommentarer:
hEJ jENNY!
tACK FÖR INTRESSANT INFORMATION OM DEN JUDISKA KONSTNÄREN lOTTE lASSERSTEIN!
sKULLE UNTSTÄLLNINGEN KOMMA TILL sTOCKHOLM?
mARIKA fRYKHOLM
Ja, det stämmer, den kommer till Moderna Museet i Stockholm i november!
A very beautiful collection of portraits painted with details and quality for the artists. A pure exposition of Art.
Skicka en kommentar