söndag 19 april 2020

Jag kommer hem på Operan Play

Likaväl som man kan komponera operor om människor och händelser som är larger than life, likaväl kan man göra det om det absolut mest vardagliga och småtråkiga. Det är just det tråkigaste och tjatigaste som Malin Hülphers tonsatt i sin opera Jag kommer hem (text av Lotta Olsson), när ett par (Thorvald Bergström och Therese Badman Stenius) hos terapeuten listar problemen de ser hos varandra. O ja, så vanliga men så irriterande för dem som är mitt i dem. Men terapeuten (Anders Blom) är mitt uppe i sina egna parproblem, och har flyttat in på sin mottagning med täcke och kudde i högsta hugg...


Malin Hülphers verk är intressant och underhållande: replikerna sjungs långsamt och tydligt, vilket dels gör det lätt att höra orden men också gör musiken stark och lätt att gilla. Fokus är på några viktiga ögonblick i tre människors liv, och tjugo minuter räcker för att säga så mycket att många kan känna igen sig... eller vara glada att de inte gör det.

Länk till Operan Plays sida om Short Stories och Jag kommer hem

 

Inga kommentarer: