onsdag 3 december 2014

Robert Mangold på Christian Larsen galleri

När jag läste Vågrörelselära under min utbildning fick vi räkna på stående vågor i jämntjocka rör. Jag funderade ofta på hur vågorna skulle se ut när de kom ut från röret. Robert Mangold har målat ett antal tavlor där matematikens skönhet får lysa fram: sinusvågorna fyller upp geometriska former i vackert mättade färger.


Även dubbla cirklar av olika slag har fått stå värdar för vågformerna. Jag imponeras av hur noggrant beräknat radierna och våglängden måste vara, men även av hur skönt det är för ögat att följa linjernas evighetsloop.

Litet hårdare inramade är linjerna i några tidigare verk: rektangulära figurer ligger över strecken, ofta lätt förskjutna. De har inte samma grace som verken med rundade former, men jag tycker ändå om det precisa i Robert Mangolds konst; som om han tappat estetiska motiv ur matematiken, det mest sanna system vi har.

Länk till Christian Larsen galleris sida om Robert Mangold


Inga kommentarer: