söndag 28 december 2014

Herb Ritts på Fotografiska

Jag blev aldrig lockad av Herb Ritts reklamfoton för Calvin Klein och andra; trots alla nakna kroppar och glänsande kurvor såg människorna inte sexiga ut, inte ens verkliga i mina ögon. Utställningen In Full Light på Fotografiska visar några av de fotona, tillsammans med övervägande ointressanta kändisporträtt. Fortfarande inte lockande.

Men så vidtar andra av Herb Ritts foton, där kurvorna och kontrasterna i det svartvita tar överhanden så att den mänskliga formen inte längre är central. De tillskruvade ställningarna och polerade kropparna jag såg som poserande i reklambilderna blir till spännande undersökningar av ljus och skugga.
Ju mindre kända de avbildade är, desto mer intressanta är porträtten. Men fastän människan står tillbaka för sina former avbildar Herb Ritts dem med respekt och namnger bilderna efter dem.

Efter utställningen prövar jag att se om reklambilderna från 1980-talet. Nej, de känns fortfarande inte intressanta för mig, och Herb Ritts glänsande kroppar har inte blivit större favoriter som motiv för mig, men det var bra att få se den sidan av Herb Ritts som utforskar det svartvita och geometriska i det nyanserade och mjuka.

Länk till Fotografiskas sida om Herb Ritts


Inga kommentarer: