söndag 12 juni 2011

Albert Watson på Fotografiska Muséet

Albert Watson, Alfred Hitchcock (1973)

Fotot på Alfred Hitchcock som håller i en gås är onekligen genialiskt och dråpligt. Fotot av en hårig aphand som upproriskt riktar en pistol uppåt var säkert också överraskande och nyskapande när det togs, men är även estetiskt tilltalande på ett kittlande sätt.

Albert Watson, Monkey With Gun (1992)

Läckert, alltså. De flesta fotografierna av Albert Watsons utställning på Fotografiska Muséet är läckra. Är det något fel med det? Ja, för när den sidotexten talar om att Watson visar personligheten genom enkelhet, tycker jag att bilderna främst syftar till att markera coolhet. De är smickrande för den fotograferade och en prestation av fotografen. En egotripp för båda två. Är det något fel med det? Nej, inte om man skall göra ett snyggt skivomslag. Men de väcker inga djupare tankar. Kändisar eller icke-kändisar avbildade som maximalt snygga eller maximalt tuffa, med en hel del naken hud och litet pubeshår också, oh, så spännande! Några färggranna skyltar mot färggranna himlar fascinerar med sina enkla budskap, men i övrigt mest arrangerad coolhet. Nej, det är inget för mig.

Länk till Fotografiska Muséets sida om Albert Watson

Albert Watson, Breaunna

3 kommentarer:

Hermia Says sa...

Jag som sörjde lite tidigare idag när jag insåg att utställningen kommer att tas ned innan nästa vecka när jag ska med föräldrar o bror till Sthlm. Tänkte den kunde vara ngt för en familj där inte alla delar konstintresset. Nu känns det lite bättre, för ska vi se ngt ska det ju vara riktigt bra också :)

Gillade själva museet när jag var där tidigare. Vilket kafé! Och så verkar det vara en del annat spännande på gång där.

Jenny B sa...

Kommer ni nästa vecka, då finns det ett par ännu mer intressanta utställningar kvar! Jag kommer att skriva om dem också, å det snaraste.

Jag hade faktiskt inte varit på Fotografiska tidigare. Vilken fantastisk utsikt från kaféet!

Hermia Says sa...

Kul, ser fram emot fler rapporter därifrån!

Goda bullar hade de också i kaféet :)