söndag 29 juni 2014

Steampunkfestival/Swecon 2014


Av olika anledningar tillbringade jag bara en lördagkväll på årets Swecon och Steampunkfestival, men under den tiden hann jag bli riktigt glad och imponerad av alla vackra utstyrslar jag såg! Män och kvinnor rörde sig vant och ledigt i stiligt ordnade dräkter bland de fina tågen på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle. När jag såg ett sällskap sitta och skratta på kaféet var det lätt att tänka sig att de pratade om sin senaste zeppelinarfärd!


Det första jag hörde och såg var serietecknarna Jonas Andersson och Daniel Thollin som visade hur de täckt Uppsala i skräck och slem i sin serie av serier med samlingsnamnet 1000 ögon. Det började med ett uppdrag från den fantastiska seriebutiken SerieZonen i Uppsala (där jag önskar att jag spenderat ännu mer av mitt studiebidrag!) och växte till en monstersuccé. Med avstamp i H.P. Lovecrafts bestiarium och med noggrant tecknade uppsalamiljöer har de producerat tre seriehäften och i samarbete med den eminente författaren Anders Björkelid en större seriebok, Fylgia. Närmast på gång är en seriebok med fyra Lovecraftberättelser förflyttade till nutid och till Uppsala med omnejd. Det var roligt och litet nostalgiskt att få se Uppsalas gator så vackert tecknade - innan de fylldes av onämnbara hemskheter.

Därefter hann jag höra halva paneldebatten Läskigast vinner! där de olika deltagarna hade väldigt varierande exempel på vad som skrämmer dem allra mest. Sedan var det dags för mig att ta plats på scenen för medverkan i paneldebatten SF-filmer utan explosioner, tillsammans med Britt-Louise Viklund, Jesper Svedberg, Zrajm och Nahal Ganbari (moderator). Jag har svårare att minnas vad som sades eftersom jag var med i den pågående diskussionen, men skall skriva några stolpar av vad jag minns - vilket typiskt nog blir mest vad jag själv sade. Här kommer först länkar till inlägg om saker jag tänkte på medan jag förberedde mig för paneldebatten (en härlig vecka av hetstittande på klassiska SF-filmer!).

SF-filmer utan explosioner - komedi och romantik
SF-filmer utan explosioner - tidsresor och tidslinjer
SF-filmer utan explosioner - konspirationer och överflödiga människor


Det är lätt att tänka sig att publiken idag kräver snygg action och explosioner i SF-film, därför att det är billigare idag och därför att genren lockar till det. Har vi förlorat något på det? Blir det bara yta och inget innehåll? På det kan man svara att det redan för 20-30 år sedan gjordes filmer där man lade ned mycket på imponerande effekter (då inte CGI utan modellbyggen och verkliga vattenkaskader, ex. Logan's Run från 1976), och verkade glömma att leta igenom manus efter logiska luckor.

Det går fortfarande att berätta komplexa historier med låg budget, ex. Primer (2004) och They Live! (1988). Jag skulle också gärna se fler av den sortens filmer, som på det viset placerar spänningen i en vardaglig miljö. Men även en storbudgetfilm som Edge of Tomorrow har en intrikat handling, och man kan hoppas att det lockar tittare att fördjupa sig i filmer om tidsresor och annan science fiction.


Vi talade om genrer som inte är action och som existerar även utanför SF-filmsområdet, såsom komedier och romantik, och deltagarna nämnde komedier jag inte hunnit se än, nämligen Paul (2011) och The World's End (2013), båda av och med Simon Pegg. Vad gäller romantik finns det filmer om kärlek över tidsgränserna, såsom Tidsresenärens hustru och Lake House. Men på 1980-talet kunde man bli kär i utomjordingar, som i filmerna Starman och Min fru är en utomjording (och TV-serierna V och Babylon 5), och sådan romantik skulle jag gärna se mer av!

Innan jag begav mig hemåt hann jag höra en del av paneldebatten What happened to cyberpunk? Cory Doctorow nämnde att något som gör en subkultur verkligt underground och PUNK är "the ability to resist commodification". Snyggt formulerat, men litet ironiskt att jag just läst i hans bok Little Brother om hur slagord från den uppnosiga ungdomsproteströrelsen printas på tröjor, muggar och nyckelringar inom ett dygn från att de myntats.

Det var bara en halv dag för mig men en härlig upplevelse på Steampunkfestivalen/Swecon 2014!

Länk till festivalens hemsida


Inga kommentarer: