tisdag 5 maj 2015

Philip Glass Freezing

När jag var tonåring lyssnade jag ofta på nattradion, och fick höra musik jag aldrig hade hört och inte hade kunnat föreställa mig att den fanns. En natt fick jag höra en melodi, till synes enkel, men med harmonier och en text som etsade sig fast i mitt minne. På den tiden fanns varken Spotify eller YouTube, och jag hörde den aldrig igen förutom i mina tankar.

Häromveckan dök den upp i mina tankar igen, och nu satt jag vid en dator och kunde leta fram stycket som blivit kvar i mitt bakhuvud i alla år. Det heter Freezing; musiken är skriven av Philip Glass, texten av Suzann Vega, och den framförs av Linda Ronstadt tillsammans med Kronoskvartetten.

Freezing kommer från den hörvärda skivan Songs From Liquid Days (1986), där Glass lät Vega, Paul Simon, David Byrne och Laurie Anderson skriva texter som han tonsatte och lät olika vokalister framföra.



If you had no name
If you had no history

If you had no words
If you had no family

If it were only you
Naked on the grass
Would you be then?
This is what he asked
And I said I wasn't really sure
But I would probably be ... cold

And now I'm freezing
Freezing

2 kommentarer:

Börje sa...

Tror jag först hörde Philip Glass på något TV-program.. Det var i svart/vitt så det måste ha varit många är sen. Men jag minns att det här var en slags musik jag aldrig hört förr. Den fick mig senare att lyssna på annan "minimalistisk musik" som Steve Reich och Terry Rileys "In C", lite av John Adams och förstås Arvo Pärt - om han nu räknas till minimaliserna.

Jenny B sa...

Bra exempel på kompositörer du ger! Det är musik som kräver koncentration och inlevelse. En del av Reichs och Glass musik kan till och med kännas stressande, men jag är glad att de finns och skriver musik på sitt sätt.