lördag 28 juli 2012

Reflecting Fashion på mumok wien

I den stora grå byggnaden i Wiens MuseumsQuartier finns mumok, Museum moderner Kunst. Under sommaren 2012 pågår en utställning från översta till nedersta våningen med olika perspektiv på kläder och mode.

På den översta våningen finns kostymer i ovanliga material - filt, frotté - och specialsydda kläder - en segerskjorta med ärmarna isydda rakt upp, i en segergest. På en vägg hänger ett ark fulltecknat med mönster till plagg. Åh, jag minns de dyrbara silkestunna mönsterarken som man försiktigt lossade från Burdas mittuppslag. Byxor, blusar, skjortor och kavajer reducerade till sina delar, utplattade och inpassade till silhuetter i lager ovanpå och genom varandra. Jag var fascinerad av dem, och när jag ser mönsterarket på utställningen önskar jag att konstnären hade försökt att leta efter hemliga bilder i dem! Ja, om ingen annan gör det kan jag ju prova själv någon gång.

I en sal visas några av Stephen Wallats väskor och kläder, med stora plastfickor där man kan sticka in kort och byta färg eller markera sitt humör med ord. De stora fyrkantiga färggranna bitarna är charmigt 1900-talsmoderna. Idag skulle man säkert kunna göra samma saker med smarta material som kan byta färg och tecken snabbt och lätt med några knapptryckningar via mobilen.

Det jag läser om kollektivet Factory of Found Clothes tankar bakom sitt verk låter pretentiöst, potentiellt tråkigt innan jag kommer till lokalen med deras Shop of Utopian Clothing. Men de korta berättelser som är insydda i de uthängda kläderna, kläder med mönster, färger och förslitningar som vittnar om personen det gäller, är gripande i sina sammanfattningar. Och för andra gången under helgen ser jag det angelägna budskapet "FREE PUSSY RIOT".

Än en gång dyker Emilie Flöge upp i sina böljande tunikor, en design som är både vacker och generös mot en människa som vill röra sig fritt. Ett antal foton av Cindy Sherman finns med på utställningen. För min del skulle de kunnat få vara ännu fler. Så många av hennes serier har tema som passar; inte bara hennes o-sköna människor i designerkläder utan även alla livsöden hon gestaltar med de kläder och accessoarer hon väljer.

Alla utställda verk intresserar mig inte lika mycket, men på det stora hela är Reflecting Fashion en varierad och tankeväckande utställning, värd att besöka om man är i kvarteret.

Länk till utställningen på mumok Wien

Inga kommentarer: