söndag 29 juli 2012

Musikalisk blandning från Wien

På min sista kväll i Wien hade jag bestämt att låta mig övertalas av någon av alla biljettförsäljare att gå på någon av alla turisttillvända konserter med smått och gott ur Wiens musikhistoria. Mitt emot Augustinerkyrkan ligger Palais Palffy, ett mindre kulturcentrum med utställningslokaler och flera konsertlokaler. Dit gick jag för en konsert med musikaliskt plockgodis tillsammans med en massa turister.

De unga musikerna uppträdde först i färggranna aftonkläder i 1700-talsstil. Det måste vara en god affär att sy 1700-talskläder i Wien! Jag gissar att ensemblen utgjordes av musikstudenter eller nyss utexaminerade musiker. De var mycket professionella och engagerade och spelade väl. Första halvan av konserten utgjordes av musik av Mozart, och Divertimento i F-dur och Eine kleine Nachtmusik klingade väl. De gästades av såväl en utmärkt sopran som sjöng Susannas aria ur Figaros bröllop, liksom en dansös följd av en stilig dansör som uppförde några scener ur Mozarts balett Les Petits Riens.

Efter en paus återkom ensemblen i svartvit aftonklädsel (frack och långklänning) och spelade musik av Strauss-familjen: An der schönen, blauen Donau, Wiener Blut och den glada Annen-Polka. Åter uppträddebalettdansörerna och den charmerande sopranen. Rudolf Sieczynskis Wien, du Stadt meiner Träume ("Wien, Wien, nur du allein...") var en avslutning som värmde hjärtat!



Under min helg i Wien såg jag många möjligheter för turister att få liknande smakprov av den mest lättälskade musiken staden har att erbjuda, till mer eller mindre hutlösa priser. Med talangfulla och engagerade musiker kan man inte avfärda konserterna som enbart kitsch. Jag funderade ändå på hur varierat musikutbudet är, och på om jag hade tröttnat på Mozart om jag flyttat till Wien som jag drömde om som 16-åring. Är staden en enda stor nostalgitripp i pudrade peruker, eller kan man även få sitt lystmäte av Sibelius och Ravel?

Säkert finns det dock begåvade musiker som vill spela annan musik än de vackrast glimmande örhängena, i en stad så hängiven kultur och musik. Ett svar fann jag samma morgon tvärs över gatan i Augustinerkirche. Under högmässan spelade en organist och en flöjtist satser ur sonater av Johann Sebastian Bach och Michael Blavet, en fuga av Max Reger och Albinonis underbara Adagio. På det digra programmet för resten av året ser jag fler mässor av Mozart, Schubert, Haydn, Bruckner, Mendelssohn och många fler. Även om jag skulle sakna att inte få sjunga själv i söndagsmässan, är jag glad att se så höga ambitioner för musiklivet, och det till och med öppet för alla. I Wien kan man låta sig omslutas av kultur från morgon till kväll.

Länk till musikprogrammet i Augustinerkirche

Inga kommentarer: