På fjärde våningen i Kulturhuset Stadsteatern ställer Nationalmuseum ut lockande design: samtida klassiker av Eero Aarnio, en utställning som kommit hit från Desginmuseet i Helsingfors. Lekfullheten är tongivande i Aarnios formgivning, men lika viktigt var materialet som han kom på att använda: glasfiber, ett blankt och formbart ämne som kunde ges starka färger och glansighet. I runda former kommer glasfibern bäst till sin rätt, ansåg Aarnio. När produktionen såg ut att bli för dyr fick han också snilleblixten att vända sig till tillverkare av fritidsbåtar för billigare material.
Stolen Åskbollen kan närmast ses som en symbol för det hoppfulla, lössläppta 1960-talet med bubblande popmusik och alltmer avancerad teknologi. Eero Aarnio formgav även många andra estetiskt perfekta stolar, såsom Pastill, Bubblan, Tomato och VSOP. De är så tilldragande för ögat, och de runda formerna lockar en att slå sig ned litet lagom dekadent på tvärsen över dem, trots att man misstänker att plasten kommer att kännas hård och kantig efter några minuter.
Korta presentationer av flera ikoniska verks tillkomst gör designprocessen levande. Videofilmer som visar hur gjutningen av föremålen går till får min inre civilingenjör att dansa av lycka. På varsin frigolitrundel snurrar tre av Aarnios halvhöga designdjur runt och fram och tillbaka, bland annat den fantastiskt charmiga Happy Bird. Att låta bli att röra vid de utställda föremålen är mycket svårt, men man får hålla sig tills man kommer ut i museishoppen där en Puppy eller en vattenkanna kan få följa med hem för några hundralappar.
Länk till Kulturhusets sida om utställningen
Stolen Åskbollen kan närmast ses som en symbol för det hoppfulla, lössläppta 1960-talet med bubblande popmusik och alltmer avancerad teknologi. Eero Aarnio formgav även många andra estetiskt perfekta stolar, såsom Pastill, Bubblan, Tomato och VSOP. De är så tilldragande för ögat, och de runda formerna lockar en att slå sig ned litet lagom dekadent på tvärsen över dem, trots att man misstänker att plasten kommer att kännas hård och kantig efter några minuter.
Korta presentationer av flera ikoniska verks tillkomst gör designprocessen levande. Videofilmer som visar hur gjutningen av föremålen går till får min inre civilingenjör att dansa av lycka. På varsin frigolitrundel snurrar tre av Aarnios halvhöga designdjur runt och fram och tillbaka, bland annat den fantastiskt charmiga Happy Bird. Att låta bli att röra vid de utställda föremålen är mycket svårt, men man får hålla sig tills man kommer ut i museishoppen där en Puppy eller en vattenkanna kan få följa med hem för några hundralappar.
Länk till Kulturhusets sida om utställningen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar