tisdag 20 mars 2012

Looking for Jake and other stories av China Miéville

De två första böckerna jag läste, The Scar och King Rat, var magnifika. Sådan fantasi, sådana väl uttänkta äventyr och vilket flödande språk! china Miéville blev min nya favorit med sin egna form av weird fiction. Men ingen bok av honom som jag har läst sedan dess har levt upp till de två första. I novellsamlingen Looking for Jake and other stories märker jag tydligt hur ojämn han är som författare.

De inledande berättelserna är bra, men inget märkvärdiga. Men efter hundra sidor kommer i en följd tre historier som är täta, spännande och gedigna mysterier: Details, Go Between och Different Skies. Sedan kommer två nedköp, An End to Hunger och 'Tis the Season. Den första är skriven på ett irriterande sätt som skall föreställa streetwise, och båda bygger på hafsigt underbyggd politisk indignation och konspirationsteorier. Suck.

Jack gör en avstickare till New Crobuzon och ger oss en viktig bit i historien om frihetshjälten Jack Half-a-Prayer, och det är ju intressant. Novellen i serieform är litet svårläst i sitt lilla format, men ganska tankeväckande. Till sist kommer långnovellen The Tain. Den innehåller en hel del scener som är svindlande att föreställa sig. Jag skulle faktiskt önskat att den varit en hel roman; jag hade gärna velat veta mer om händelserna som ledde fram till berättelsens början, och framför allt om vad som hände sedan.

I vissa av novellerna använder Miéville ett snirklande, högtravande språk, i andra ett som är överlastat med slang och chockerande detaljer nonchalant inslängda i förbifarten. (Perdido Street Station och Iron Council innehåller kapitel med bådadera, växelvis.) Båda stilarna känns litet pubertala i sin skrytighet och gör att min läsning inte flyter lika lätt. Bäst tycker jag om när China Miéville låter fantasin styra i val av ämne, men sedan tar ett steg tillbaka, strukturerar historien och tyglar språket, som i de två första böckerna jag läste. Nåväl, imorgon får jag ett paket med tre andra böcker av honom, så vi får se vart han kan ta mig härnäst.

Fler böcker av China Miéville:
King Rat
Perdido Street Station
The Scar
Iron Council
The City & The City 
Kraken

Inga kommentarer: