fredag 2 mars 2012

Oddjob på Fasching 2012


Jag gillar band som gör spelningar fastän de inte har någon ny skiva att sälja. Oddjob håller visserligen på med en skiva och är på väg till Mexico på en kort turné, men konserten på Fasching är en fin present till Stockholmspubliken. De börjar med låten Luma, en glödande låt uppbyggd kring en snygg melodi. Innan vi ens hunnit applådera är "Ruskträsk" igång med en ny slinga som får växa till ett intensivt groove, skönt pådrivet av Peter Forss' bas. Det är låten Suicide Blues, som mynnar ut i toner som klingar halvt arabiskt, halvt norrländskt vemodiga. Sedan följer flera låtar från senaste albumet Clint, där de spunnit vidare på teman från Clint Eastwoods filmer.

Ibland slår Daniel Karlsson på hammondorgel-reglarna, ibland är det ekot på Goran Kajfeš trumpet som ger en psykedelisk effekt. Från att nästan ha låtit som sjuttiotals-fusionrock landar bandet efter paus även i mjukare låtar. Jag gillar dem som bäst när de inte låter groovet helt ta över, utan sätter melodi och solon i främsta rummet. De avslutar, på begäran, med den sköna, genomarbetade låtan Lim från första plattan. Det är jättebra att de inte låter den bli seg, utan håller ihop stämningen med tempo och intensitet. Jag ser fram emot en ny skiva!

Inga kommentarer: