söndag 9 februari 2025

Tysk expressionism på Moderna Museet

Moderna Museets utställning Tysk expressionism fokuserar på konstnärsgruppen Brücke, som bildades 1905 i Dresden av de fyra arkitekturstudenterna Ernst Ludwig Kirchner, Fritz Bleyl, Erich Heckel och Karl Schmidt-Rottluff. Senare anslöt Emil Nolde, Max Pechstein och Otto Mueller, och 1911 flyttade gruppen till Berlin men föll sönder och upplöstes 1913.

Erich Heckel, Mann in jungen Jahren (1906)

Med synliga, kraftiga penseldrag och oväntade färgställningar ville man visa sina känslor snarare än att avbilda sina motiv exakt. 

Emil Nolde, Weisse Stämme (1908)

Samtida strömningar som Jugend / Art Deco gav förstås influenser även till Brückes konstnärer, även om de sökte egna uttryck.


Fritz Bleyl, Der Pelikan (1904)

De uppskattade träsnitt till stor del för mediets inneboende egenskaper, och kunde låta träets ådring bli en del av sina verk.

Ernst Ludwig Kirchner, Augustusbrücke in Dresden (1905)

Ernst Ludwig Kirchner, Burg Rabenstein (1904-05)

Kanske är det orättvist som betraktare ett drygt sekel senare, men efter hand verkar de vågade färgvalen bli ett självändamål, en möjlig provokation mot en klandrande kritikerkår, men likväl svårt att ta till sig och uppskatta.

Erich Heckel, Junger Mann und Mädchen (1909)

Max Pechstein, Das glebschwarze Trikot (1910)

Karl Schmidt-Rottluff, Roter Giebel (1911)

Dock kan det vara lyckat som i Ernst Ludwig Kirchners bilder från Berlin, där den gröngula färgskalan förstärker känslan av att moderniteten skapat en kall tillvaro där människan inte funnit sig tillrätta.


Ernst Ludwig Kirchner, Nollendorfplatz (1912)


Ernst Ludwig Kirchner, Fünf Frauen auf der Strasse (1913)

Inga kommentarer: