måndag 20 december 2010

Filter 17-10

Tidningar och tidskrifter älskar jag att läsa, nästan lika mycket som böcker. När jag för några år sedan hörde talas om en tidskrift som snart skulle starta, i litet, tjockt format pinglade det till hos mig. Långa, ambitiösa artiklar om oväntade men relevanta ämnen, det var vad jag längtade efter i en cybervärld full av korta, krafsiga bloggposter om nonsens. (OBS! Detta var innan jag hittade alla seriösa litteraturbloggare!)

Vartenda nummer av Filter sedan starten har varit läsvärt. Filter har publicerat långa intervjuer med personer med intressanta liv (och några tråkiga kändisar), och berättat om projekt jag inte hade haft någon aning om annars. Detta varvat med korta nedslag och uppföljningar på vad de skrivit om tidigare. Jag har blivit van och tacksam över att få veta vad jag inte visste att jag ville veta.

Senaste numret, nummer 17, är ännu bättre än vanligt. Först och främst är det den långa artikeln om Inez Karlsson, som var framgångsrik boxare i Sverige, sedan flyttade till USA och började tävla som jockey. Hon måste hela tiden kämpa mot fördomar, fysiska smärtor och problem i privatlivet. Det märks att hon är en stark och målmedveten människa, och att hon varit det även när hon har känt sig svag och olycklig. Men det är ingen sorglig historia, inte en ton av klagan vare sig från Inez Karlsson eller Erik Almqvist, som skrivit reportaget. Jag blir inte deprimerad utan inspirerad av att läsa om Inez Karlsson.

Därefter följer reportage om PR-byrån Studio Total. Jag har aldrig blivit imponerad av något de har gjort. I dagens samhälle är det väldigt liten skillnad mellan provokativt, ansvarslöst och infantilt. Att blanda ihop alla tre och litet löst koppla det till ett betalande varumärke känns mer som korta hyper på repetition än hållbar PR. Att läsa om de här killarnas hybris, och om företagen som betalar för deras skräp är irriterande och underhållande.

Den tredje artikeln jag fastnar för är den om Garvarn, om Vetenskap och Folkbildning, en samling skeptiker som kämpar mot vidskepelse och pseudovetenskap, och om de samvetslösa charlataner som fejkar övernaturliga upplevelser för att lura pengar av godtrogna. Jag älskar vetenskap, och det är viktigt att den inte drunknar i gissningar och flum.

Jag rekommenderar alla att skaffa senaste numret av Filter, eller ännu hellre skaffa en prenumeration (till sig själv, som julklapp till hela familjen...) Välskrivna artiklar som går på djupet av något eller någon du kanske inte kände till innan - det är värt att betala för.

Länk till Filters sida om nummer 17-10

2 kommentarer:

Erik sa...

Hej.
Ville bara tacka för en fantastiskt bra blogg, förutom dagstidningarna och Nummer så är det hit jag oftast vänder mig för att läsa om teater.
Vänligen / Erik

Jenny B sa...

Tack så mycket för det, Erik! Jag vill gärna skriva mycket om just teater. Det värmde att höra din uppskattning!