söndag 26 februari 2017

Oscarsgalan 2017


Det är roligt att det är så många bra filmer och skådespelare nominerade till Oscars i år, och att de flesta av dem har hunnit ha premiär i Sverige så att vi har haft chansen att se dem och veta vem och vilken vi hejar på i de olika kategorierna! Något väldigt bra är också att ovanligt många svarta skådespelare är nominerade, även om det tyvärr är en segregation mellan filmerna; vi har några i huvudsak "vita" filmer och ett par övervägande "svarta" nominerade till storslam, med undantag för de intressanta Loving och Dolda tillgångar. Min högsta önskan är att La La Land och Moonlight får en var av Bästa film och Bästa regi.

(Tyvärr har länkarna nedan blivit helt fel, trots att jag satt och klickade och länkade med stor noggrannhet. Skall kollas upp och åtgärdas framöver.)

Bästa manliga biroll 
* Mahershala Ali i Moonlight - vore en mycket värdig vinnare
Jeff Bridges i Hell or High Water
Lucas Hedges i Manchester by the Sea - gjorde en bra insats i en intressant roll
Dev Patel i Lion - också en stark prestation
Michael Shannon i Nocturnal Animals

Bästa kvinnliga biroll
* Viola Davis i Fences - jag har tyvärr inte sett Fences, men alla andra gånger Viola Davis nominerats till bästa biroll har hon varit värd priset, så hon är säkert bra här också
Naomie Harris i Moonlight - trovärdig förvandling från stark till svag till starkare igen
Nicole Kidman i Lion - fin gestaltning
Octavia Spencer i Hidden Figures - skall hon få en andra Oscar?!
Michelle Williams i Manchester by the Sea - den mest gripande scenen och personen i en film som annars inte berörde mig så mycket som den gjort andra


Bästa manliga huvudroll 
* Casey Affleck i Manchester by the Sea - jag var ju inte lika tagen av vare sig filmen eller huvudpersonen som många andra, så kanske har jag missat något och ännu en nollställd Affleck får guldgubben
Andrew Garfield i Hacksaw Ridge - en film jag tyvärr inte hunnit med
Ryan Gosling i La La Land - Gosling gjorde ett bra jobb med att balansera lättsamhet och allvar
Viggo Mortensen i Captain Fantastic - ännu en film jag tänkte se men inte hann
Denzel Washington i Fences - skall detta vara året då Denzels nominering ger utfall?!


Bästa kvinnliga huvudroll 
Isabelle Huppert i Elle - absolut lysande
Ruth Negga i Loving - har tyvärr inte sett
Natalie Portman i Jackie - har tyvärr inte sett
* Emma Stone i La La Land - bra, men inte riktigt jättebra
Meryl Streep i Florence Foster Jenkins - har tyvärr inte sett

Bästa regi
Denis Villeneuve för Arrival - jag tyckte mycket om hur jordnära scener ställdes mot drömlika scener
Mel Gibson för Hacksaw Ridge - filmen har fått uppskattning bland annat för de överväldigande realistiska stridsscenerna
* Damien Chazelle för La La Land - värdig vinnare för sin välgjorda kärleksförklaring till musiken, illusionen och den gamla Hollywood-eran
Kenneth Lonergan för Manchester by the Sea - i mina ögon en trög och hackig film, men som sagt verkar alla andra tycka raka motsatsen
Barry Jenkins för Moonlight - värdig vinnare för sin fantastiska fokusering på människor, puls, andetag, ljus, känslor och djupt gömda känslor 

Bästa originalmanus
Hell or High Water – Taylor Sheridan - har tyvärr inte sett
La La Land – Damien Chazelle - trots några logiska luckor så är det en underbart sammanvävd historia
The Lobster – Yorgos Lanthimos and Efthimis Filippou - nej, den här ogillade jag skarpt
* Manchester by the Sea – Kenneth Lonergan - om än filmen inte tilltalade mig så hade historien allvar och skärpa
20th Century Women – Mike Mills - har tyvärr inte sett
Bästa manus efter förlaga

Arrival – Eric Heisserer för "Story of Your Life" av Ted Chiang - inte riktigt så bra som jag hade hoppats, speciellt inte mot slutet
Fences – August Wilson för Fences av August Wilson - har tyvärr inte sett
Hidden Figures – Allison Schroeder och Theodore Melfi för Hidden Figures av Margot Lee Shetterly - filmen lär skilja sig mycket från boken men kanske var det det som behövdes för att fungera på vita duken
Lion – Luke Davies för A Long Way Home av Saroo Brierley och Larry Buttrose - mycket välgjord dramatisering, trots att en del skrivits om för att bli ännu mer spännande
* Moonlight – Barry Jenkins och Tarell Alvin McCraney för In Moonlight Black Boys Look Blue av Tarell Alvin McCraney - den här dramatiseringen är i en klass för sig och jag hoppas verkligen att den vinner

Bästa film 
Arrival – Shawn Levy, Dan Levine, Aaron Ryder och David Linde
Hur glad jag än är att en science fiction-film får så många och fina nomineringar, är inte Arrival årets bästa film.
Fences – Scott Rudin, Denzel Washington och Todd Black
Ännu en film som verkar intressant men som jag tyvärr inte sett.
Hacksaw Ridge – Bill Mechanic och David Permut
Ännu en film som verkar intressant men som jag tyvärr inte sett. 
Hell or High Water – Carla Hacken och Julie Yorn
Ännu en film som verkar intressant men som jag tyvärr inte sett. 
Hidden Figures – Donna Gigliotti, Peter Chernin, Jenno Topping, Pharrell Williams och Theodore Melfi
Ännu en film som verkar intressant men som jag tyvärr inte sett.  XXXX
La La Land – Fred Berger, Jordan Horowitz och Marc Platt
Gärna den här! 
Lion – Emile Sherman, Iain Canning och Angie Fielder
Mycket bra, men inte allra bäst.
Manchester by the Sea – Matt Damon, Kimberly Steward, Chris Moore, Lauren Beck och Kevin J. Walsh
Jag är fortfarande på tvärs och säger nej till den här.
* Moonlight – Adele Romanski, Dede Gardner och Jeremy Kleiner
Ja! Gärna, gärna den här!

 

Inga kommentarer: