Det finns många muséer i Holland, och landet kan vara stolt över sina begåvade konstnärer genom tiderna. I Amsterdam finns Rijksmuseum, en ståtlig byggnad med flera våningar av konst, väl värt att besöka även om man behöver ransonera tiden och bara se det viktigaste.
På nedersta plan finns konst från tusentalet och fram till 1600-talet. Där finns många bilder med religiösa motiv, stora och små resealtare och minnestavlor med värdiga mecenater i meditation framför Jungfru Maria. De många snidade altaren med intrikata scener ur Bibeln imponerade djupt; ett sådant myller av personer, ett sådant öga för detaljer, vilken hantverksskicklighet och vilket hängivet arbete!
|
Frans Hals, Pieter Codde (beskuren) |
På en annan våning visas de största publikdragarna, Vermeer och Rembrandt, upphängda tillsammans med jämförbara verk. Inlånad från Nationalmuseum i Stockholm finns också Batavernas trohetsed upphängd, i gott sällskap. Nära Rembrandts stora och imponerande Nattvakten, för vilken man kan låna ett tydligt guideblad, finns en annan stor målning kommissionerad av stadens väktare. Den påbörjades av Frans Hals, som dock kom på dålig fot med de avbildade och måste avbryta målningen, vilken slutfördes av en annan mer diplomatisk målare, Pieter Codde. Frans Hals glada dryckesbroder och fina äkta par hänger på andra ställen och ler vänligt mot oss genom tiderna.
Ett annat skrås överhuvuden som finns avbildade på två tavlor är de som översåg tyger och färgning. De allvarliga herrarna lät sig målas i svarta kläder och hattar, och stora vita stärkkragar i olika modeller. På Rembrandts version har de mer liv och personlighet då han låter dem titta upp som om konstnären avbrutit dem i arbetet.
|
Pieter de Hooch |
Ett antal tavlor av Vermeer hänger tillsammans med tavlor av Pieter de Hooch. Den senare målade ofta liknande interiörer som Vermeer, men med aningen mer livfulla människor, och ofta med en komposition där uppslagna fönster och dörrar låter andra hus från tvärs över gatan eller tvärs över kanalen glimta fram. Hur särskiljer sig då mästaren Vermeers verk? Fina detaljer och skiftningar i klädestyg balanseras av partier med starka färger ställda mot varandra: blått mot gult, eller svart mot vitt, med en tydlighet som får både färgerna och motivet som bär dem att glöda inifrån.
Bland de läckra stilleben som visas, med dallrande ostron och vatten i kristallglas, fastnar jag för Floris Claesz van Dijcks frasiga brödbulle och fantastiskt aptitretande ostar. Tavlan är målad 1615, för nästan fyrahundra år sedan. Dagsfärska matbitar som inte höll länge till har fått ett liv genom seklen för att en konstnär fångade oss. Det är fascinerande; som ett meddelande genom århundradena, den tavlan och så många andra.
|
Floris Claesz van Dijck |
En konstnär jag inte kände till men fattade tycke för var Pietr Jansz Saenredam, som målade höga, ljusa, luftiga kyrkvalv men sällan ur den mest imponerande centrala synvinkeln. Han fann utgångspunkter som lät valven dyka upp inuti varandra och nästan fläta sig inåt tavlan. Förutom de vackra perspektiven har motiven en inneboende ro som sprider sig till mig, tacksam betraktare.
Länk till Rijksmuseum Amsterdam
|
Pietr Jansz Saenredam |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar