tisdag 17 augusti 2010

Arrow of God av Chinua Achebe

I de två första böckerna i African Trilogy visade Chinua Achebe att han hade en skarp blick för livet såväl i en traditionell afrikansk by som i en modern, växande stad. Övergången från den ena livsstilen till det andra nämns inte, och verkar ha gått smärtfritt. I den sista boken, Arrow of God, handlar det istället om en annan by där det moderna samhällets inbrytande orsakar stora omvälvningar som kanske kommer att skaka sönder de gamla traditionerna.

Några av kapitlen berättar ur de inflyttade brittiska administratörernas synvinkel. Man märker hur de missuppfattar viktiga händelser i byn. De två mycket olika sätten att tänka och leva hamnar hela tiden i otakt med varandra: de intrikata upprätthållna reglerna som genomsyrar nästan varje händelse i byn, och den effektiva men rigida lagarna och dekreten från kolonialmakten.

Även om de inflyttade engelsmännen bara har några få sidor på sig, hinner Achuebe även visa upp små intriger och avundsjuka i deras lilla grupp. De är bifigurer, men hinner få karaktärsdrag i egen rätt.

Det är många personer som dyker upp i kapitlen om byn. Jag måste erkänna att jag har svårt att hålla isär dem, eftersom de har (för mig) likartade namn och eftersom de oftast inte är i fokus tillräckligt länge för att jag skall hinna lära känna dem. Jag tror att det medvetet är upplagt så av Achebe, som ju tidigare visat att han kan skriva kristallklara berättelser. Alla människorna, deras möjligheter i livet och deras roller, är ganska hårt styrda av traditionerna och informella regler. Redan utan kolonialmaktens inblandning är det osäkert om de hade kunnat fortsätta leva vidare som tidigare.

En person som stiger fram ur myllret är Ezeulu, byns präst och representant för en av de starkaste gudarna, Ulu. Han är fast rotad och kunnig i vad andevärlden påbjuder av människorna, men han ser även klart att den påtvingade administrationen och den växande kyrkan har andra lagar, och inte kommer att följa de traditionella gudarnas påbud. Såväl medvetet som omedvetet förstår han att de är i en brytpunkt, men vad han själv måste göra i den här tiden är inte enkelt för honom att komma fram till. Han är lojal mot traditionerna och lojal mot sitt folk. Men han är också gammal, och vet att han på något sätt måste peka ut en riktning för sin by så att de inte går under i sammanstötningarna med den nya tiden. Det är först mot slutet av boken jag förstår vidden av hans inre funderingar. Fram tills dess tyckte jag att Arrow of God var en rörig och litet sämre bok, men när jag insåg att den var ännu mer klarsynt än de två första i trilogin, blev jag djupt gripen.

Fler böcker av Chinua Achebe:
Things Fall Apart
No Longer at Ease

2 kommentarer:

Holly Hock sa...

Kul att läsa om någon annan bok av Achebe än Things Falling Apart. Den låter ju dessutom intressant! /Therese

Jenny B sa...

Ja, den var verkligen riktigt bra! Även om den var litet mer svårläst än de två andra jag läst. "Mellanboken", No Longer at Ease, handlade om en annorlunda miljö, men Achebes klara språk och skarpa förståelse gick att känna igen. Jag är djupt imponerad och vill absolut läsa mer av honom!