onsdag 5 mars 2025

OKVSHO på Fasching

Bröderna placerar sig på varsin ända av Faschings scen: Georg Kiss vid trumsetet och Christoph Kiss bland keyboardsen. Däremellan hittar vi Bérénice Awa Keller på percussion, Elias Kirchgraber på bas och Sara el Hachimi på saxofon och flöjt. Gruppen OKVSHO har ett organiskt jazzigt sound, mjukt och ibland litet flummigt. I de första låtarna spelar de inga uttalade solon men låter instrumenten variera i stil och melodi i tur och ordning. Saxens melodier är ofta enkla och repetitiva och smälter in i soundet. Basens gung tilltar, och i tredje låten lyfter Sara el Hachimi upp tvärflöjten för en virtuos inledning.


En låt bryter sig ut i snabba funkrytmer, nästa saktar in och bjuder nästan på djungelljud med saxslingor som vävs in och ut i musiken. Från debut-EP:n Traphouse Jazz låter titellåten suggestiv och spännande. Det sammanvuxna svänget är skönt men en hel konsert i samma stil skulle kännas jämntjockt och tråkigt. Låten som följer är tight och växer långsamt till ett utdraget crescendo som publiken belönar med extra långa applåder. Därefter kommer en låt med en lekfull rytm från basen som listigt svaras på koskällan.

Den mjukare låt som inleds med ett fint saxsolo har litet 70talsstämning i de svajande syntljuden. Till sist visar Elias Kirchgraber sin skicklighet på basen med ett riktigt läckert intro, varefter han efter ett saxparti återkommer med ett gitarrsound som han tweakat fram från skogen av pedaler kring fötterna. Kul och snyggt! Det gav en bra avrundning på konserten.

Inga kommentarer: