måndag 3 juli 2017

Anders Zorn på Sven-Harrys

På en skylt i utställningen citeras Anders Zorn när han skriver att hans favoritmotiv är nakna kvinnor. Men det är inte så många nakna dalkullor vid vatten bland verken som ställs ut på Sven-Harrys. Där finns ett par, och man får tillfälle att beundra hur fint Zorn fångar den framåtböjda hållningen hos den ena, sittande flickan, och hur en annan flickas vita och skära hull bara knappt lyser fram mellan några grenar.


Anders Zorn och hans maka Emma tillbringade flera år utomlands. Från tiden i Amerika visas flera av de porträtt som han fick mycket uppskattning och höga ersättningar för. Det är fint att se att Zorn utan att överdriva gett skönhet åt dem som förmodligen inte var så vackra i verkligheten; ett leende som lyser upp hela ansiktet, eller en drömsk blick som länder mystik åt den avporträtterade.


Från tiden i Turkiet syns en kaikroddare på väg över Bosporen, med ett disigt Istanbul i bakgrunden och ljuset speglande sig i vågorna på ett sätt som är både likt och olika ljusspelet i de svenska insjöar Zorn också målade. I utställningen finns också flera akvareller som avbildar prunkande växtlighet och vackra byggnader i Turkiet, tavlor som visar att Anders Zorn var minst lika skicklig med vattenfärg som med oljefärg.


Det visas också flera etsningar. Motiven är ibland direkt igenkännliga från mer kända oljemålningar, men nu skapade av noggrant lagda ränder som gör mer skugga ju tätare och fler de är. Zorn var själv mycket stolt över sin skicklighet att etsa, men när jag betraktar dem har jag svårt att hitta ett läge där bilden blir harmonisk och tydlig för mig, vare sig jag står nära eller längre bort eller kisar med ögonen. Visst är det intressant att se hur motiven är uppbyggda, men jag ser verken som skisser, inte färdig konst.

Anders Zorns skulpturer - mänskliga figurer i litet format, ofta nakna kvinnor igen - är visserligen välliknande och välgjorda, men det är svårt att finna Zorns tydliga stil i dem. Det är ändå mycket intressant att få se en bredare bild av Anders Zorns konstnärsskap, både i teknik och motiv.

Länk till Sven-Harrys sida om En annan Zorn


3 kommentarer:

Petra Rhodin sa...

Besökte Zorngården och Zornmuseet i veckan och de ger också en bild av bredden i hans konstnärskap. Vad gäller skulpturerna måste jag säga att jag är svag för hans handskurna träskulpturer, speciellt de av hans mormor. Hoppas Zornutställningen hos Sven-Harrys finner sina vägar även till Västsverige.

Börje sa...

Tack för påminnelsen om en utställning som jag ännu inte hunnit komma iväg på. Den är ett måste. Intressant att läsa hur du upplever utställningen.

Jenny B sa...

Tack för era kommentarer! Jag hoppas att ni båda får tillfälle att se utställningen.

Petra Rhodin, jag skulle gärna besöka Zornmuséet. Jag tror att de två utställningarna kompletterar varandra, då Sven-Harrys visar de verk som (vad jag vet) inte är lika kända och omtalade i Sverige.