Självporträtt (ofärdigt) 1910 |
Redan under sin verksamma tid hyllades Harriet Backer som en skicklig och framgångsrik konstnär, och hennes tavlor prisades vid flera offentliga utställningar i såväl Paris som i Norden. Hon föddes 1845 i Holmestrand, och under 1870-talet studerade hon konst i München och i Paris. Målningarna från studieåren visar historiska motiv och detaljerade interiörer i sköna, mättade färgskalor, med stort djup och sympati för de arbetande människorna hon avbildade.
Vistelser i Bretagne och hemma i Norge gav hennes motiv inspiration av naturen och ljuset och en impressionistisk hållning med en lättare hand i penselföringen.
Väl tillbaka i Kristiania (Oslo) grundade hon 1891 en egen målarskola, och det var unikt att en kvinna undervisade manliga studenter, men helt klart hade hon mycket att lära ut med sin goda teknik och öga för motiv.
Att fånga musik i färger är svårt, men flera porträtt av vänner vid flyglar tydliggör hur mycket hon älskade musik. Många tavlor avbildar också handarbetande väninnor - medan de stillsamt arbetar är de ju idealiska modeller för en person vid staffliet.
Symaskinen och det elektriska ljuset var två relativt nya uppfinningar som grundligt förändrade vardagslivet för många människor.
Under 1900-talet och framåt målade Harriet Backer flera kyrkointeriörer. Hon fångade så mycket i dem: vördnaden i det stilla kyrkorummet, det vackra hantverket och de unika norska detaljerna i färger och inredning, och inte minst hur människorna kommer dit för gemenskap och ibland tröst, och känner sig hemma i de välkomnande rummen. Det är mycket skickligt att fånga allt detta på samma gång, och Harriet Backer hade verkligen öga för både olika omgivningar och människorna som lever sina liv där. Hennes tavlor är både en konstnärlig fröjd för ögat och tidsdokument från förra sekelskiftet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar