måndag 19 januari 2009

Ut og stjæle hester av Per Petterson


Under nästan hela läsningen är jag osäker på vad det är för bok jag läser. Är det en barndomsskildring? Är det en berättelse om en gammal man som drar sig tillbaka från människorna? Handlar det om den norska motståndsrörelsen under andra världskriget? Vilka händelser här är viktiga, hur kommer de att ha betydelse för fortsättningen?

Saken är den att alla delar i historien är viktiga. Men i stunden något sker har vi ingen aning om vilken betydelse det kommer att ha för resten av vårt liv.

Stora delar av boken utspelar sig på 40-talet, under sommaren som den femtonårige berättaren Trond tillbringar med sin far och sin bäste vän i stugan i skogen. Det är en väldigt fysisk skildring: skogen, arbetet med timret, mer eller mindre tillåtna ridturer på grannens hästar, saker som skapar smärta i kroppen. Genom bokens växlingar mellan olika tider ser man också hur händelser kan göra avtryck för resten av livet; femtio år framåt och ännu längre. Och saker man har upplevt kan vara så tunga att det blir omöjligt att beröra dem i ord.

Det är en sommar när Trond känner att han växer upp och närmar sig vuxenlivet, ibland i plågsamma steg och svåra insikter. När Tronds far säger till honom: "Vi bestämmer själva när det skall göra ont", är det ett steg in i ett liv som man där man inte låter sig nedslås av motgångar, men också in i en känslomässig tystnad som leder till en djup ensamhet.

2 kommentarer:

Spectatia sa...

Den här har jag kännt mig splittrad till sedan jag hörde talas om den första gången. Har varit nyfiken men samtidigt inte trott jag skulle tycka om den, och därför inte läst den.

Trots alla de miljontals (känns det som) bloggposter och recensioner jag har läst om boken var det något med din framställning av den som gjorde mig mer positiv. Det kanske kommer bli av någongång, att även jag läser "Ut å stjæle hester".

Jenny B sa...

Spectatia, jag kan känna som du om en bok som alla verkar tycka om. Boken var inte av den sorten som skulle intresserat mig annars, men den var ändå bra och läsvärd. Man kan ju behöva läsa något annat än vad man brukar ibland!