fredag 20 maj 2022

MEUTE på Debaser Strand

Att spela elektronisk musik på analoga instrument är litet mer ovanligt och spännande än vice versa. Flöjter och tromboner härmar inte syntljud lika bra som tvärtom, men de har en egen ton som gör ljudet mer personligt förutom att rytm och klang inte blir lika exakt när en människa producerar dem. MEUTE är brassbandet som spelar techno-hits. Efter två år och ett par uppskjutna datum äntrar de scenen på Debaser Strand till inspelad operamusik och startar sedan sina egna feta beats.


Publiken är blandad men man kan tänka sig att många av dem har dansat sig lyckliga till originallåtarna i flera år. Min egen utgångspunkt är att jag gillar blåsorkestrar, så jag har förberett mig på att känna in mig i den meditativa aspekten av de upprepade slingorna och de återkommande uppbyggnaderna mot ett bassdrop-klimax. Debaser Strands lokal är dock inte riktigt rätt plats för det. På inspelningar klingar MEUTEs ljud exakt och vältrimmat men här låter det - också litet beroende på var man står i lokalen - ibland osynkat och ostämt.

Men stämningen växer under konserten, och från och med You & Me ungefär mitt i spelningen har publikhavet börjat koka och de dansande har spridit ut sig ännu mer. Det höga trycket håller i sig både från scenen och publiken, som i och för sig jublar lika mycket åt stroboskopljus som åt ett bra trumpetsolo. Efter ett första försök till avslut och intensivt publikjubet kommer ensemblen tillbaka för bland annat Places som litet mjukare extranummer och avsked.

Inga kommentarer: