tisdag 4 november 2014

How to be both av Ali Smith

Ali Smiths bok är skriven i två hälfter, och den publiceras i två olika upplagor där antingen den ena eller den andra halvan kommer först. Jag fick varianten där berättelsen från nutid hamnar först, och efter läsningen tycker jag att det är den mest naturliga ordningsföljden, men jag har läst recensioner där andra uppskattat den omvända ordningen.

De två berättelserna kan också ses som splittrade i ytterligare halvor, fastän tråda från de halvorna tvinnas kring varandra: i nutid finns ett hack mellan tiden före och efter Georges mammas död, i den historiska berättelsen en skiljelinje mellan när Francesco del Cossas medvetande dyker upp i vår tid och när hen levde i Italien på 1400-talet - och även före och efter moderns död, om man vill leta efter ännu fler halvor.

Min bok börjar med att Georges mamma, under den spontana Italienresan hon tagit med barnen på, försöker lirka ur George hennes åsikter. En tonårstrumpen och protesterande flicka är ett bra medel för att låta mamman berätta om resan de gör och konstnären vars verk de skall bese. De tjuriga diskussionerna är också en så bra bakgrund till Georges djupa sorg året efter.

När Ali Smith skriver som bäst, till exempel i Hotel World och The Accidental, får hon speciellt sina yngre huvudpersoner att låta genuina och unika. Historien om George är en precis och inlevelsefull berättelse om hur en flicka i de redan så turbulenta tonåren måste hantera att halva hennes trygghet försvunnit och samtidigt finna sin plats i världen. Och så vackert de talar om konsten de betraktar! Jag vacklade mellan att vilja leta upp palatsmålningarna och att låta min fantasi måla inför mitt inre öga.

I delen om Franceso del Cossa får vi lära känna konstnären som målade de omtalade verken. Vi får verkligen lära känna människan, inifrån och ut. Bara under en kortare tid följer vi del Cossa under tiden han målade bilderna av månaderna, desto längre under tiden hen tränade sitt handlag och framför allt sitt öga till att se och kunna beskriva världen trovärdigt, fast litet skönare än verkligheten. Än en gång får jag lust att se det rika guldet och djupa blå färgerna hen använder där motivet förtjänar det.

Bokhalvan från Italien 1460 är till så stor del en kommentar till vad som hände i bokhalvan från Cambridge 2013 att jag, som sagt, har svårt att se hur den skulle fungera som första hälft. Om någon har läst boken i den ordningen vill jag gärna höra hur ni uppfattade den! I övrigt är jag mycket glad över att ha fått höra/läsa Ali Smith i god form en gång till, och över att en jurymedlem berättat att det stod mellan How to be both och den som blev vinnaren i den slutgiltiga omröstningen för Bookerpriset 2014.

Här har Ali Smith skrivit en lång och läsvärd berättelse om hur hon inspirerades till boken.

Fler böcker av Ali Smith:
The first person and other stories
Autumn

Mese di marzo av Franceso del Cossa

2 kommentarer:

Maria sa...

Jag borde verkligen läsa mer av Ali Smith. Tror att jag har typ fem böcker av henne, men har bara läst en (som jag tyckte jättemycket om).

Jenny B sa...

Bra att du har fem böcker av henne som väntar! Hoppas du hinner läsa någon av dem. Som sagt har jag inte gillat alla hon skriver, så jag hoppas du tycker om nästa du läser också.