onsdag 16 juni 2010

Pennan i näsan av Jan Stenmark

Efter den lilla svartvita pocketboken Du och jag kommer ett stort album med nya färgbilder behandlade av Jan Stenmark. Du och jag gjorde mig närmast ledsen för att den var så svartsynt, men Pennan i näsan gör mig gladare. Till synes idylliska scener från ett oskyldigt nittonhundratal får en helt annan betydelse tack vare en liten detalj eller Stenmarks bildtexter.

Ibland tycker jag att bilderna är väl grabbiga, till och med gubbsjuka. Men det hör kanske till ett porr-befriat femtiotal att pojkar tänker mycket på nakna damer. Många av bilderna är roliga med hjälp av brutal humor, som den på en fyraåring som sparkar på ett liggande barn, med texten "Om man inte får slå på den som är svagare än man själv, hur ska man då någonsin kunna vinna?" Andra har en mer sympatisk ton, som fotot av två barn vid ett höstgult träd med texten "Gud stiger ned på jorden och gör sig jämngammal med ett ensamt barn." För att göra saken bättre, är bilderna på de sista femtio sidorna riktiga höjdare allihop. Jo, de allra sista är oroväckande och litet obehagliga, men det känns rättvist, som att inte allt kan glättas över med ett skämt.

Fler böcker av Jan Stenmark
Du och jag

Inga kommentarer: