fredag 28 januari 2022

AQUANAUTS: Expeditionen på Kulturhuset Stadsteatern

En teori om livets uppkomst är att byggstenarna förs med av meteoritnedslag, till jorden och kanske till andra planeter? För 377 miljoner år sedan slog en meteorit ned och nedslagsplatsen fylldes med vatten och formade sjön Siljan. Kan det ha ympat in en ny gren på trädet av jordens livsformer? Nyligen har man upptäckt anteckningar, fotografier och insamlade föremål från en forskningsexpedition till Siljansringen som företogs år 1896. Dessa fascinerande fynd ställs nu ut på Kulturhuset i Stockholm.



Bilder, filmer, doftexempel och konkreta föremål visar oss de fantastiska upptäckter som paleontologen Beata Gardelius och geologen Inga-Lisa Blomgren gjorde av en helt annan livsform, nej flera. Från ett ovanligt format kranium funnet i Styggforsen till glimtar av underliga och bara delvis människoliknande varelser kom deras förståelse för hur dessa kanske kommit till och levde idag.




Med dämpat ljus, noggrant uppbyggda 1800-talsmiljöer och doftprover för de olika varelser som presenteras är utställningen en fröjd för alla sinnen. Detaljrikedomen är stor i såväl de enskilda teckningarna som i akvariet där yngel från denna okända livsform bevaras. Och i mänsklig storlek står de där, de snäckbeklädda varelserna, så levande att man kan tänka sig att de skall vända sig emot en i nästa ögonblick.



Och minsann, i mörkret sitter en livs levande aquanaut och ser på filmen om sin upptäckt, i väntan på att skapa berättelser om nya
äventyr tillsammans med de yngre besökarna. Aquanauts är en ypperlig utställning; vacker, litet skrämmande, fantasieggande och minnesvärd.



3 kommentarer:

Micki sa...

Hej Jenny!
Din recension är mycket spännande skriven! Jag gillade också utställningen! Oj! Jag trodde den ena forskaren hette Lisa Blomgren! Får gå in och ändra till Inga- Lisa Blomgren! Men jag tycker du beskrev utställningen på ett mycket spännande sätt!

Jenny B sa...

Tack för din vänliga kommentar, Marika! Jag är glad att vi båda har sett den här välgjorda utställningen och berättar om den på våra bloggar!

Micki sa...

Hej Jenny!
Jagär också glad att jag var och såg den utställningen! Och jag skulle vilja gå och se den igen och skriva lite mera om den så fort jag får chansen! Jag tyckte att den var gjord på ett så spännande och fantasifullt sätt. Det var som att det kunde ha varit en " riktig" utställning, och inte en fiktiv.

Hälsningar från,
Marika Frykholm