torsdag 22 januari 2015

Don Quixote med flera i Konserthuset

Varje verk på konsertprogrammet handlade om människor, verkliga eller påhittade. Det första stycket var Maurice Ravels Le tombeau de Couperin (1919), i Ravels egen orkestrering. Verket
skrevs strax efter det första stora världskriget där Ravel själv deltog och påverkades. Men de fyra (i orkesterversionen) satserna är alla lekfulla och dansanta, och arrangerade i ljusa klanger. På frågan om varför svarade Ravel att de döda är sorgsna nog, i sin eviga tystnad. Jag har svårt att få nog av Ravels musik, och de ytterst lämpade Kungliga Filharmonikerna framförde Le tombeau de Couperin mycket väl: lätt och energiskt, utan att förlora i allvar.

Richard Strauss
Richard Strauss Tod und Verklärung (1889) kretsar också kring döden: fyra satser som kretsar kring dödsögonblicket för "någon som sökt de högsta idealen - en konstnär, helt enkelt". Det var mindre än ett år sedan Göteborgs Symfoniker framförde det intressanta verket. Nu fick Filharmonikerna blossa ut i kraft under kampen mellan liv och död, med några ögonblick av vila däremellan, och så ge oss alla förlösning i de sista himmelska tonerna.

Ännu mer berättande av Richard Strauss följde efter paus, i den mer komiska tondikten om Don Quixote (1897). Eftersom jag nyss läst boken var det extra roligt att få leva sig in i de olika scenerna igen. Nu är ju Don Quixote galen av sitt överdrivna läsande, och hans ridderliga eskapader leder alltid till skada för oskyldiga och/eller honom själv. Det kluvna i hans verklighetsuppfattning illustrerades i hur Don Quixote och vapendragaren Sancho Panza, spelade av Johannes Rostamo på cello och Pascal Siffert på viola, dubblerades av andra instrument i orkestern. Hela orkesterna bröt också ofta ut i en kakafoni och ibland rent dissonanta klanger. Men upptågen mildrades av ljuva toner, och när även Riddaren av den sorgliga skepnaden gick mot sin död i sista satsen klingade det vackert och rofyllt.

Inga kommentarer: