Det finns många anledningar till att jag inte vill läsa självbiografier. Den första är att jag ser dem som ett led i samhällets fördumning; första steget på en väg som leder över verklighetsbaserade böcker och filmer till en bottennivå av dokusåpor och kändisskvaller. Det är förstås orättvist, eftersom det finns många välskrivna och intressanta biografier, men för att inte med mitt lillfinger komma i närheten av kändisskvaller håller jag mig också långt borta från dagböcker á la Norén, och det var också därför jag tvekade i flera år innan jag tog mig an Karl Ove Knausgårds Min kamp-serie.
Den andra anledningen är att jag tycker att fiktiva berättelser är mer intressanta. Vardagen är ju ofta ganska tråkig, så varför berätta om alla de tråkiga stunderna? Inte det? Men då är ju inte historien "sann" längre?! I alla fall försäkrade mig flera pålitliga läsande vänner att Knausgårds Kamp-serie hade en litterär utformning och inte bara var kronologi, vilket till sist fick mig att bestämma mig för att läsa den. Och det stämmer; berättelsen rör sig mellan olika tidpunkter på ett sätt som laddar scenerna med relevanta minnen från tidigare.
Men jag blev besviken på Knausgårds språk. I sin strävan att berätta varje scen i detalj blir dialogerna banala, och även om det är mer sanningsenligt, och även om våra vardagsdialoger ofta är platta och fumliga, så gör det sig inte lika bra i skriven form. Ännu mer irriterande är hur Knausgård staplar bisatser på varandra i långa meningar som får en andfådd, stressad och slarvig ton som jag ogillar. Besvikelsen blir större eftersom jag minns från Knausgårds romaner hur precist och vackert han kan beskriva stämningar, både rena miljöskildringar och sinnesstämningar.
Ljuspunkter i texten är hans inskjutna filosofiska tankar om det som händer, och ett antal beskrivningar som liknar poesi därför att de tvingar läsaren att kasta om det invanda för att sätta sig in i berättarens tankevärld. Men de ljusglimtarna är alltför få i den tjocka boken.
Tillbaka till min lista: den tredje anledningen är att jag uppfattar självbekännelselitteratur, liksom dokusåpadeltagande, som ett rop om förståelse: "Se, här är jag med alla mina brister och dåliga sidor - snälla, förstå mig, godkänn mig, säg att jag duger som människa!" Jag blir generad av det (inbillade?) tilltalet, inte för att jag inte vill acceptera att människor har hemligheter och dåliga egenskaper, utan för att jag har accepterat det för länge sedan och tycker att det är pinsamt att alla inte har gjort det, i det här fallet författaren/dokusåpadeltagaren. Detta skaver extra mycket i Knausgårds böcker, därför att han så villigt ställer ut sina svåraste och ibland pinsammaste ögonblick, till exempel hans pubertala relationer med flickorna i klassen.
Om jag funderade längre och preciserade mina tankar bättre skulle jag kunna räkna upp fler anledningar, men låt mig stanna vid den fjärde: Jag hör inte till dem som tycker att en historia direkt ur verkligheten är bäst på att beskriva "sanningen". Det är (hittills) alltid fiktiva berättelser som har gett mig känslan av att leva ett annat liv, ha förflyttat mig in i en annan människas psyke, gett mig nya (om än artificiella) upplevelser och ifrågasatt min världsbild. Jag tror inte att det är detaljrikedomen och sanningsenligheten som möjliggör den identifikationen, utan en författares skicklighet. En del av händelserna i Min Kamp 1 liknar vad jag läst i Knausgårds romaner, och de engagerade mig djupare än självbiografin.
Nu har jag några brasklappar. Först: mina pålitliga läsarvänner säger att den första boken är tråkigast, så jag tänker läsa vidare i serien. Och så den viktigaste: Knausgårds romaner läste jag på norska, vilket kan vara en fördel för att jag då läser långsammare och automatiskt hamnar i en annan språkvärld. Första boken läste jag på svenska. Jag tänker läsa den andra på norska. Men ännu heller skulle jag vilja läsa fler romaner av Karl Ove Knausgård, lika välskrivna som hans två första.
Fler böcker av Karl Ove Knausgård:
Ute av verden
En tid for alt
Min kamp 2
Min kamp 3
Den andra anledningen är att jag tycker att fiktiva berättelser är mer intressanta. Vardagen är ju ofta ganska tråkig, så varför berätta om alla de tråkiga stunderna? Inte det? Men då är ju inte historien "sann" längre?! I alla fall försäkrade mig flera pålitliga läsande vänner att Knausgårds Kamp-serie hade en litterär utformning och inte bara var kronologi, vilket till sist fick mig att bestämma mig för att läsa den. Och det stämmer; berättelsen rör sig mellan olika tidpunkter på ett sätt som laddar scenerna med relevanta minnen från tidigare.
Men jag blev besviken på Knausgårds språk. I sin strävan att berätta varje scen i detalj blir dialogerna banala, och även om det är mer sanningsenligt, och även om våra vardagsdialoger ofta är platta och fumliga, så gör det sig inte lika bra i skriven form. Ännu mer irriterande är hur Knausgård staplar bisatser på varandra i långa meningar som får en andfådd, stressad och slarvig ton som jag ogillar. Besvikelsen blir större eftersom jag minns från Knausgårds romaner hur precist och vackert han kan beskriva stämningar, både rena miljöskildringar och sinnesstämningar.
Ljuspunkter i texten är hans inskjutna filosofiska tankar om det som händer, och ett antal beskrivningar som liknar poesi därför att de tvingar läsaren att kasta om det invanda för att sätta sig in i berättarens tankevärld. Men de ljusglimtarna är alltför få i den tjocka boken.
Tillbaka till min lista: den tredje anledningen är att jag uppfattar självbekännelselitteratur, liksom dokusåpadeltagande, som ett rop om förståelse: "Se, här är jag med alla mina brister och dåliga sidor - snälla, förstå mig, godkänn mig, säg att jag duger som människa!" Jag blir generad av det (inbillade?) tilltalet, inte för att jag inte vill acceptera att människor har hemligheter och dåliga egenskaper, utan för att jag har accepterat det för länge sedan och tycker att det är pinsamt att alla inte har gjort det, i det här fallet författaren/dokusåpadeltagaren. Detta skaver extra mycket i Knausgårds böcker, därför att han så villigt ställer ut sina svåraste och ibland pinsammaste ögonblick, till exempel hans pubertala relationer med flickorna i klassen.
Om jag funderade längre och preciserade mina tankar bättre skulle jag kunna räkna upp fler anledningar, men låt mig stanna vid den fjärde: Jag hör inte till dem som tycker att en historia direkt ur verkligheten är bäst på att beskriva "sanningen". Det är (hittills) alltid fiktiva berättelser som har gett mig känslan av att leva ett annat liv, ha förflyttat mig in i en annan människas psyke, gett mig nya (om än artificiella) upplevelser och ifrågasatt min världsbild. Jag tror inte att det är detaljrikedomen och sanningsenligheten som möjliggör den identifikationen, utan en författares skicklighet. En del av händelserna i Min Kamp 1 liknar vad jag läst i Knausgårds romaner, och de engagerade mig djupare än självbiografin.
Nu har jag några brasklappar. Först: mina pålitliga läsarvänner säger att den första boken är tråkigast, så jag tänker läsa vidare i serien. Och så den viktigaste: Knausgårds romaner läste jag på norska, vilket kan vara en fördel för att jag då läser långsammare och automatiskt hamnar i en annan språkvärld. Första boken läste jag på svenska. Jag tänker läsa den andra på norska. Men ännu heller skulle jag vilja läsa fler romaner av Karl Ove Knausgård, lika välskrivna som hans två första.
Fler böcker av Karl Ove Knausgård:
Ute av verden
En tid for alt
Min kamp 2
Min kamp 3