De där dagarna som är fyllda av rödljus, eller de där gångerna du missade bussen och kom försent till din viktiga anställningsintervju - det kan vara slumpen, men det kan vara ett verk av The Adjustment Bureau. En del människor har ett viktigt öde och kommer att spela en viktig roll för mänsklighetens framtid. Så allt som kan styra dem bort från deras kurs måste röjas undan.
David Norris (Matt Damon) är en ung, folklig politiker med en möjligen lysande karriär framför sig. Varför kommer det herrar i hatt och kostym och förändrar detaljer på hans väg till jobbet? Exakt klockan fem över sju måste han spilla kaffe på sig själv. Det står i böckerna som männen bär med sig överallt, en fascinerande översikt med rörlig grafik, obegriplig för oss men spännande som ett kretsschema som ständigt förändras. De gör allt de kan för att hindra honom från att träffa Elise (Emily Blunt), fastän de båda känner en så stark dragning till varandra.
Filmen The Adjustment Bureau är hälften romantik, hälften science fiction. Kärlekshistorien är inte vad som väcker mitt intresse, utan det är de stiligt klädda männen och deras hemliga planer för mänsklighetens nyckelpersoner. För att hindra någon från att göra något han inte borde, kan de slå ut alla telefoner i ett kvarter eller göra alla taxibilar upptagna. (Det skall de inte göra för ofta, det skapar sidoeffekter.) Men mest användbart är att de kan öppna en dörr och kliva ut någon helt annanstans. Åh, som jag har önskat att jag kunde det.
Ännu mer fascinerande är ödeslinjerna som männen vill få oss att följa. Vem har dragit upp dem? De är tjänstemän, organiserade hierarkiskt, och riktigt gammaldags därtill. I sin egen kontorsbyggnad, ståndsmässigt inrett i dova färger och träpaneler, diskuterar de vem som bör kallas in härnäst, kanske Thompson, och vad Ordföranden kommer att säga om planen går snett. Thompson spelas förresten av Terence Stamp - vilket nöje att se honom, iskall och hotfull och flera äss i rockärmen. Filmen är inte lika omvälvande som The Matrix eller Inception, men den är spännande nog för ett par timmars underhållning.
David Norris (Matt Damon) är en ung, folklig politiker med en möjligen lysande karriär framför sig. Varför kommer det herrar i hatt och kostym och förändrar detaljer på hans väg till jobbet? Exakt klockan fem över sju måste han spilla kaffe på sig själv. Det står i böckerna som männen bär med sig överallt, en fascinerande översikt med rörlig grafik, obegriplig för oss men spännande som ett kretsschema som ständigt förändras. De gör allt de kan för att hindra honom från att träffa Elise (Emily Blunt), fastän de båda känner en så stark dragning till varandra.
Filmen The Adjustment Bureau är hälften romantik, hälften science fiction. Kärlekshistorien är inte vad som väcker mitt intresse, utan det är de stiligt klädda männen och deras hemliga planer för mänsklighetens nyckelpersoner. För att hindra någon från att göra något han inte borde, kan de slå ut alla telefoner i ett kvarter eller göra alla taxibilar upptagna. (Det skall de inte göra för ofta, det skapar sidoeffekter.) Men mest användbart är att de kan öppna en dörr och kliva ut någon helt annanstans. Åh, som jag har önskat att jag kunde det.
Ännu mer fascinerande är ödeslinjerna som männen vill få oss att följa. Vem har dragit upp dem? De är tjänstemän, organiserade hierarkiskt, och riktigt gammaldags därtill. I sin egen kontorsbyggnad, ståndsmässigt inrett i dova färger och träpaneler, diskuterar de vem som bör kallas in härnäst, kanske Thompson, och vad Ordföranden kommer att säga om planen går snett. Thompson spelas förresten av Terence Stamp - vilket nöje att se honom, iskall och hotfull och flera äss i rockärmen. Filmen är inte lika omvälvande som The Matrix eller Inception, men den är spännande nog för ett par timmars underhållning.
Den bygger på en bok av Philip K Dick, sägs det.
SvaraRaderaJa, jag har inte läst den, men enligt de välinformerade bloggarna på io9.com har man fläskat på historien med extra romantik, vilket den inte vann på.
SvaraRaderaSpoiler-tät recension plus roliga kommentarer på io9.com