tisdag 28 juni 2022

Swedish Grace på Nationalmuseum

När världskriget (det första) tagit slut och även Spanska sjukan ebbat ut år 1918 började världens (Europas) medborgare fyllas av nytt hopp om att kunna skapa ett bättre liv för flera. Konstnärer och hantverkare ville skapa och dokumentera skönhet både i vardagen och i den mer svåråtkomliga lyxen. 

Draperi Perugia av Märta Måås-Fjellström

Svenska konstnärer som åter kunde resa till Europa målade ibland de grymma efterverkningarna av kriget men oftare det sköna i vardagslivet på landet, och tog med sig den blicken när de kom hem och började måla i sina hembygder. Tack vare arbetet med designföremål för Jubileumsutställningen i Göteborg 1923 och den efterföljande succén för Sverige på världsutställningen i Paris 1925, blev 1920-talet ett mycket fruktbart decennium vad gäller konst och design, och det är fint att få se en del av föremålen från den tiden på Nationalmuseums utställning Swedish Grace.




Sverige blommade aldrig ut i den sirligaste Art Noveau som man kunde se på kontinenten, dels för att de två strömningarna modernism och traditionalism hade dragkamp om designdominansen. Så kan man till och med läsa hur Carl Malmstens vackra skåp (mitten) kritiserades för sin detaljrikedom, och hur Uno Åhrén som skapat ett annat vackert skåp (längst ned) själv tvekade inför ett övermått av prydnad efter att ha sett ett stramt skåp av Le Corbusier.

Schackspel av Marie-Louise Idestam-Blomberg



En nutida betraktare kan dock tycka att de designers och konsthantverkare vi får se kan vara stolta över skönheten de skapade i redan kända material som glas och tenn. Inte minst lämpade det sig att framställa glas och attiraljer till att skaka fram cocktails för att ännu mer njuta av det ljuva livet.



Teater och film hörde och hör också till det goda livet, och förutom Einar Nermans (med flera) strama och stiliga biofilmsplanscher får vi se stillbilder och filmsekvenser ur stilbildande filmer som Körkarlen och Norrtullsligan, och en hel vägg med Greta Garbo och andra förtjusande backfischer. Och en film om de nya damfrisyrerna, samt underbara kläder, hattar och skor från tiden!



Allkonstverk som Konserthuset uppfördes och inreddes med omsorg om alla detaljer. Ett annat praktexempel var amerikabåten M/S Kungsholm, där något av den kvarvarande inredningen visas upp tillsammans med snygga bilder från reklambroschyren.

Utställningen på Nationalmuseum visar många fina exempel på Swedish Grace på flera relevanta samhällsområden, vilka gärna får inspirera möbeltillverkare och kläddesigners idag, tack! Jag kan bara önska mig mer - fler exempel på muséet, och mer av stilen i affärerna idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar