Konstbiennalen i Venedig brukar visa konst från ett trettiotal medverkande länder. 1956 designade Alvar Aalto en paviljong vilken genom åren hyrts ut till olika länder men sedan dussinet år tillbaka används av de finska deltagarna. År 2017 fylldes den av en installation av konstnärerna Erkka Nissinen (Finland) och Nathaniel Mellors (UK), The Aalto Natives. Med talande dockor, filmer och stora konstruktioner visade de en helt ny berättelse om tillkomsten av Finland och nuläget; något helt annat än den stolta Kalevala eller Nokias framgångar.
Säkert slog det finska, humoristiska inslaget genom bruset av andra länders bidrag till biennalen, de må ha varit nationalistiska eller samhällskritiska som konst ofta är idag. Det är roligt att The Aalto Natives nu återuppstår i några salar på Borås Konstmuseum (i samarbete med Kiasma), så att fler kan få en totalt annorlunda bild av Finland, finnarna och finkulturskaparna! Konstnärsduon har dessutom lagt till flera stora nya verk i samma anda.
I en stor installation som leker snyggt med rummets perspektiv ser vi några byggarbetare som byggt in sig själva i väggen de håller på att - sätta upp eller riva? De pratar litet fundersamt och verkar inte alltför stressade. Verket skall vara en kommentar till byråkrati och krångel, och även om kopplingen mellan hantverkare och administration inte är direkt i mina ögon, är det underhållande att se gubbarna försöka jobba på fastän de har hamnat snett.
I en av utställningens skapelseberättelser får några tidiga kulturmän lära sig att skapa finkultur, och i verket Köttmännen och de fem planeterna får vi se hur de finska urfäderna har skapat konst som de är så nöjda med att de får erektion av upphetsning! De är förresten inte rena köttmän utan ser ut att vara byggda även av stekta ägg. Och planeterna de skapat - deras landmassor ser ut som köttfärs, så kanske är det därför Köttmännen blir så upphetsade?
Stordatorn står i ett rum omgivet av tolv huvuden på piedestaler; gamla män som fortfarande kan prata och framför allt minnas sin egen storhetstid. Vid rätt ögonblick kan man starta datorn och därigenom hela verket, med de mumlande och diskuternade gubbarna som då och då sätts på plats av stordatorn, han som nu har makten vilket inte helt accepterats av de äldre manshuvudena. Stordatorn anmodar meditation. Räcker det för att lugna männen ännu ett tag?
I en film från den ursprungliga installationen får vi se rymdmänniskorna Geb och Atum, de som skapade Finland en gång i tiden. Atum med en låda till huvud är optimistisk medan Geb, hans far, är mer cynisk. Nu skall de undersöka vad det har blivit av det Finland de grundlade...
Länk till Borås Konstmuseums sida om The Aalto Natives
Intervju med konstnärerna innan Venedigbiennalen
Säkert slog det finska, humoristiska inslaget genom bruset av andra länders bidrag till biennalen, de må ha varit nationalistiska eller samhällskritiska som konst ofta är idag. Det är roligt att The Aalto Natives nu återuppstår i några salar på Borås Konstmuseum (i samarbete med Kiasma), så att fler kan få en totalt annorlunda bild av Finland, finnarna och finkulturskaparna! Konstnärsduon har dessutom lagt till flera stora nya verk i samma anda.
I en stor installation som leker snyggt med rummets perspektiv ser vi några byggarbetare som byggt in sig själva i väggen de håller på att - sätta upp eller riva? De pratar litet fundersamt och verkar inte alltför stressade. Verket skall vara en kommentar till byråkrati och krångel, och även om kopplingen mellan hantverkare och administration inte är direkt i mina ögon, är det underhållande att se gubbarna försöka jobba på fastän de har hamnat snett.
I en av utställningens skapelseberättelser får några tidiga kulturmän lära sig att skapa finkultur, och i verket Köttmännen och de fem planeterna får vi se hur de finska urfäderna har skapat konst som de är så nöjda med att de får erektion av upphetsning! De är förresten inte rena köttmän utan ser ut att vara byggda även av stekta ägg. Och planeterna de skapat - deras landmassor ser ut som köttfärs, så kanske är det därför Köttmännen blir så upphetsade?
Stordatorn står i ett rum omgivet av tolv huvuden på piedestaler; gamla män som fortfarande kan prata och framför allt minnas sin egen storhetstid. Vid rätt ögonblick kan man starta datorn och därigenom hela verket, med de mumlande och diskuternade gubbarna som då och då sätts på plats av stordatorn, han som nu har makten vilket inte helt accepterats av de äldre manshuvudena. Stordatorn anmodar meditation. Räcker det för att lugna männen ännu ett tag?
I en film från den ursprungliga installationen får vi se rymdmänniskorna Geb och Atum, de som skapade Finland en gång i tiden. Atum med en låda till huvud är optimistisk medan Geb, hans far, är mer cynisk. Nu skall de undersöka vad det har blivit av det Finland de grundlade...
Länk till Borås Konstmuseums sida om The Aalto Natives
Intervju med konstnärerna innan Venedigbiennalen
Rätt knäppt, men kul. Väl genomarbetat med köttiga svulstiga muppar, med ekon från "The Wall"-filmen, som rör sig och pratar, och en lång film med någon sorts klaffsig skapelseberättelse. Fascinerande och välgjort.
SvaraRaderaJa, skapelseberättelsen hade inslag av 2001, Kalevala och säkert en massa annat inklusive så mycket snask och snusk att man varnades för starka scener utanför visningssalongen!
SvaraRadera