Det är så bra att stadens skickliga orkestrar regelbundet sätter upp konserter med musik från filmer och dataspel. Många av oss har redan goda minnen av klangerna, men att höra dem i en konsertsal med en levande orkester ger alltid en ännu större upplevelse av musiken. Sveriges Radios Symfoniorkester inleder med det suggestiva stycket Batman Theme av Danny Elfman, skriven till Tim Burtons Batmanfilmer. Sedan kommer den medryckande Raiders March av John Williams, från Jakten på den försvunna skatten. Vi sitter i bänkraderna men vill ge oss ut på äventyr!
Den kunnige och engagerade Orvar Säfström har än en gång hjälpt till att välja ut passande musik. Mellan varje verk berättar han om det vi får höra, och nu berättar han också att Love Theme från Terminator (av Brad Fiedel) följs av inledningsmusiken till Terminator 2 som de fick lyssna in sig på från filmen, då noterna inte fanns nedskrivna eller inspelade.
Både Many Mothers av Tom Holkenborg från Mad Max: Fury Road och Amazons of Themyscira av Rubert Gregson-Williams från Wonder Woman är stillsamma verk som inte speglar de vildaste actionscenerna från respektive film men däremot ger välkomna avbrott mellan lastbilsjakter och gudastrider. Så får vi en hel rad av John Williams ikoniska musik till såväl gamla som nya Star Wars-filmer: Princess Leia's Theme, Rey's Theme, The Jedi Steps och Finale ur The Force Awakens. Den energiske dirigenten Charles Hazelwood låter Radiosymfonikerna resa sig och ta emot applåderna efter varje stycke, och det är välförtjänt och ett sätt att visa hur många engagerade musiker som är inblandade i det som ibland blir bakgrundsmusik och ibland oförglömliga melodier.
Annie Lennox och Howard Shore skrev den vackra, vackra Into the West till filmatiseringen av The Lord of the Rings, och det är rörande och ljuvligt att höra Sabina Zweiackers klara stämma sjunga den för oss. Den pampiga Horn of Plenty, Capitols nationalsång, lämnar plats åt den mer ominösa Katniss is Chosen av James Newton Howard från Hunger Games-filmerna. Mer pampighet och styrka kommer i John Williams klassiska Superman March. Så kommer en hel rad av superhjältar: Iron Man, Captain America och Thor, som till slut sammanstrålar i The Avengers kraftfulla melodi.
Det är fint att se att programläggarna lyssnar på publikens önskemål, för det är därför vi åter får höra Sabina Zweiacker i den innerliga The Dragonborn Comes av Jeremy Soule från Skyrim, alltså spel-musik som inte skulle höra hemma i en filmmusikkonsert om inte åhörare tillresta från hela världen hade önskat och önskat att få höra den igen. Sista ordinarie verket är den långa, drömlika sviten Progeny/The Wheat/The Battle av Hans Zimmer från Gladiator. Men det är inte slut där! Vi får en sista mäktig hälsning från orkestern, dirigenten och sångerskan i Bond-låten Skyfall av Adele och Paul Epworth. Vafalls, blev det ingen Imperial March den här gången? Nej, vi fick känslostormar så det räckte av det väl ihopsatta programmet. Nu hoppas vi att månaderna går snabbt till nästa konsert med filmmusik.
Den kunnige och engagerade Orvar Säfström har än en gång hjälpt till att välja ut passande musik. Mellan varje verk berättar han om det vi får höra, och nu berättar han också att Love Theme från Terminator (av Brad Fiedel) följs av inledningsmusiken till Terminator 2 som de fick lyssna in sig på från filmen, då noterna inte fanns nedskrivna eller inspelade.
Både Many Mothers av Tom Holkenborg från Mad Max: Fury Road och Amazons of Themyscira av Rubert Gregson-Williams från Wonder Woman är stillsamma verk som inte speglar de vildaste actionscenerna från respektive film men däremot ger välkomna avbrott mellan lastbilsjakter och gudastrider. Så får vi en hel rad av John Williams ikoniska musik till såväl gamla som nya Star Wars-filmer: Princess Leia's Theme, Rey's Theme, The Jedi Steps och Finale ur The Force Awakens. Den energiske dirigenten Charles Hazelwood låter Radiosymfonikerna resa sig och ta emot applåderna efter varje stycke, och det är välförtjänt och ett sätt att visa hur många engagerade musiker som är inblandade i det som ibland blir bakgrundsmusik och ibland oförglömliga melodier.
Annie Lennox och Howard Shore skrev den vackra, vackra Into the West till filmatiseringen av The Lord of the Rings, och det är rörande och ljuvligt att höra Sabina Zweiackers klara stämma sjunga den för oss. Den pampiga Horn of Plenty, Capitols nationalsång, lämnar plats åt den mer ominösa Katniss is Chosen av James Newton Howard från Hunger Games-filmerna. Mer pampighet och styrka kommer i John Williams klassiska Superman March. Så kommer en hel rad av superhjältar: Iron Man, Captain America och Thor, som till slut sammanstrålar i The Avengers kraftfulla melodi.
Det är fint att se att programläggarna lyssnar på publikens önskemål, för det är därför vi åter får höra Sabina Zweiacker i den innerliga The Dragonborn Comes av Jeremy Soule från Skyrim, alltså spel-musik som inte skulle höra hemma i en filmmusikkonsert om inte åhörare tillresta från hela världen hade önskat och önskat att få höra den igen. Sista ordinarie verket är den långa, drömlika sviten Progeny/The Wheat/The Battle av Hans Zimmer från Gladiator. Men det är inte slut där! Vi får en sista mäktig hälsning från orkestern, dirigenten och sångerskan i Bond-låten Skyfall av Adele och Paul Epworth. Vafalls, blev det ingen Imperial March den här gången? Nej, vi fick känslostormar så det räckte av det väl ihopsatta programmet. Nu hoppas vi att månaderna går snabbt till nästa konsert med filmmusik.
Kul med dessa konserter där man får tillfälle att verkligen lyssna till musik som annars, när man ser filmerna, ju mest är bakgrund. Det är ofta vackra och intrikata kompositioner, även om det förekommer en del repetetiva inslag - det kallas för tema med ett snällare ord.
SvaraRaderaNär Sabina Zweiacker framför den specialkomponerade diegetiska dataspels-spinoffen, och väldigt vackra, "The Dragonborn comes" påminns jag om att skönhet finns.
Tack Orvar för arrangemanget!