Archibald J. Motley Jr. föddes i New Orleans 1891, men flyttade till Chicago redan som barn och var en av de första svarta studenterna vid School of the Art Institute of Chicago. När jag stiger in i utställningssalarna på Whitney Museum of American Art känner jag genast igen en av målningarna: The Octoroon Girl, som prydde omslaget på Nella Larsens bok Passing.
Motley sade att han ville avbilda alla nyanser av svart hud som finns. Användandet av raskaraktäriserande uttryck som Mammy, Mulatress och Octoroon strider med flit mot den omsorg han lägger på porträtten; de är alla individer, med historier och tankar som vi aldrig kan reducera till ett ord. Ändå förmedlar de porträtterade en stark känsla av att de blir betraktade, och kanske även dömda av sin åskådare.
______________________________________________________________________________
Under 1920-talet spred sig The Harlem Renaissance långt utanför New York, och även i Chicago flödade musiken på välbesökta dansställen. Motleys bilder av jazzklubbarna och andra interiörer från den tiden har ett perspektiv där golvet vinklas upp mot betraktaren så att fler detaljer syns i hans välkomponerade masscener.
Motley använder sig av skönt mättade färger och ger sina motiv en yta som ser obegripligt mjuk ut. Flera av målningarna använder sig av distinkta färgskalor; tonade i rött, eller blått, eller turkos, som att scenerna färgades av kulört ljus från en dansbana.
En detalj att uppmärksamma är tavlan av något som liknar nederländska munkar i bakgrunden av salongen där de eleganta svarta damerna intar sina cocktails.
Motley kunde även driva med stereotyper, som i tavlan Lawd, Mah' Man's Leavin' och liknande lättsamma verk.
Det var ett stort nöje att få bekanta sig med Archibald Motley, en begåvad konstnär som dessutom ger oss en god inblick i glädjen och energin under en signifikant tidsperiod.
Länk till Whitneys sida om Archibald J. Motley Jr.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar