onsdag 15 januari 2020

Carl Fredrik Reuterswärd på Moderna Museet

Revolvern med en knut på pipan står framför FN-huset i New York, i Berlin och Lausanne och i flera andra städer i Sverige och världen. Carl Fredrik Reuterswärd skapade verket Non-Violence som en reaktion på mordet på John Lennon, men den är en kraftfull symbol för icke-våld på många fler plan. På Moderna Museet har en rymlig sal tilldelats Carl Fredrik Reuterswärds konst så att vi kan få veta mer om mannen bakom skulpturen vi har sett.


1960-talet var en tid för lekfullhet i konsten och fenomen i omgivningen. Kilroy från den välkända signaturen Kilroy Was Here gjorde CFR till sin egen och lekte vidare med på många olika sätt. Kilroys hjärta, men det är genomskinligt, bärnstensfärgat och sammanhållet av en tåt. Nio föremål som symboliserar Kilroy, presenterade på olika format om än ungefär desamma genom åren.


Att förhålla sig respektlöst till auktoriteter var i det närmaste påbjudet. Svenska Akademiens Ordlista klippte och tuggade CFR ned till en klump. En tavla samlar det viktigaste och dyraste ur konsthistorien, nämligen (de kända) konstnärernas signaturer: Gauguin, Picasso, Seurat, Ingres...



Verken är skojiga men när man vandrar förbi dem några decennier senare är det svårt att se djupet i dem. Min första tanke är att CFR kanske var en av de tursamma som drogs med i kompisgängets succéer under de år när den svenska kultureliten var pytteliten. Så inser jag att det är orättvist: CFR arbetade verkligen med samtiden och var nydanande på sin tid, det är bara det att tiderna har förändrats och byggt vidare på det som påbörjades för ett femtiotal år sedan, där CFR gjorde sitt till.

Länk till Moderna Museets sida om CFR

Essäer på engelska om några av verken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar